‘Toegankelijkheid verankerd in dna van NS’

dinsdag 27 juni 2023

NS ontwikkelde een speciaal pakket voor mensen met een licht-verstandelijke beperking, waarmee zij na een training zelfstandiger kunnen reizen. © NS

Voor NS is een ‘bereikbaar Nederland voor iedereen’ een belangrijke missie. Toegankelijkheidsmanager Mariska Noorloos: “We nemen maatregelen die een stap voorwaarts zijn voor reizigers met en zonder beperking.” De focus ligt sinds kort ook op mensen met een licht-verstandelijke beperking.

“Steeds vaker kunnen mensen met een beperking zelfstandig op pad, soms is hulp nodig. Inmiddels zijn al onze sprintertreinen toegankelijk en rijdt de eerste toegankelijke intercity. De NS-app stelt actuele reisinformatie beschikbaar over toegankelijke reizen en klanten met een auditieve beperking kunnen via ‘klik voor teletolk’ contact opnemen met de klantenservice. Dit is slechts een greep uit de toegankelijkheidsverbeteringen die NS de laatste jaren heeft gerealiseerd.” 

“Sinds 2015 vraagt NS belangenorganisaties en (potentiële) klanten met een beperking regelmatig welke drempels zij (nog) ervaren bij het reizen met trein en welke verbeteringen prioriteit hebben. Vervolgens bedenkt NS samen met de belangenorganisaties hoe deze drempels kunnen worden weggenomen waarna NS de bedachte verbeteringen samen met ervaringsdeskundigen ontwerpt, ontwikkelt en test. Nothing about us without us staat centraal. Het aantal drempels voor (vooral) mensen met fysieke beperkingen neemt al jarenlang af.” 

TreinTrainPakket 

“NS werkt niet meer alleen samen met belangenorganisaties voor mensen met fysieke beperkingen, maar ook met organisaties voor laaggeletterden, digibeten en mensen met een licht verstandelijke beperking. Ook zoekt NS contact met ervaringsdeskundigen uit deze doelgroepen.” 

“Samen met mensen met een licht-verstandelijke beperking heeft NS het TreinTrainPakket ontwikkeld en in januari 2023 gelanceerd. Dit pakket is gemaakt voor en met de doelgroep, zodat zij met extra hulpmiddelen en training zoveel mogelijk zelfstandig met de trein kunnen reizen. Het bestaat onder andere uit een uitleg- en oefenmodule, een VR-game en een ervaringsreis. Zo leren mensen met een licht verstandelijke beperking zich onder begeleiding voor te bereiden op de treinreis en krijgen zij handvatten als de treinreis anders loopt dan gepland.” 

Reisassistentie weer op orde 

“Zo’n 5000 klanten met een beperking maken gebruik van reisassistentie. NS-medewerkers verlenen deze service op bemenste stations. Voor piekmomenten en op onbemenste stations doet NS een 

beroep op een externe dienstverlener. Personeelstekorten zorgden in 2022 voor haperingen in kwaliteit, maar inmiddels zijn 150 extra reisassistenten aangenomen en is de kwaliteit in alle regio’s weer op orde. Op basis van klachtenmonitoring zien we geen trajecten of stations waar de uitvoering van reisassistentie significant achterblijft. Eind 2023 is reisassistentie beschikbaar op alle door ProRail toegankelijk gemaakte stations, waar NS stopt.” 

“In maart concludeerde het College voor de Rechten van de Mens dat NS niet voldoende zou doen om de algemene toegankelijkheid te verhogen. NS heeft de uitspraak na verschijning besproken met IenW en belangenorganisaties. Dat heeft ideeën opgeleverd om reisassistentie verder te verbeteren, zonder de betrouwbaarheid aan te tasten. Inmiddels heeft IenW Kamervragen die over dit onderwerp zijn gesteld beantwoord.” 

Toegankelijk voor iedereen 

“Een reis zonder fysieke en emotionele drempels is een wens van alle klanten: jong en oud, met en zonder beperking. Bijna alle maatregelen die NS neemt om reizen voor mensen met een beperking te vergemakkelijken, zijn óók een stap voorwaarts voor reizigers zonder beperking. Zoals de gelijkvloerse instap in treinen en hoorbare én leesbare reisinformatie. NS wordt steeds alerter op inclusief ontwerpen van nieuwe producten en services, waardoor minder achteraf gerepareerd hoeft te worden.” 

“De missie van NS luidt: ‘Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen’. Daarmee zit aandacht voor toegankelijkheid verankerd in de basis van het bedrijf. Op het werkterrein toegankelijkheid blijft veel te doen, onder andere door het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV dat vorig jaar is gesloten en door nieuwe toegankelijkheidseisen in de ontwerpconcessie voor het hoofdrailnet. Daarom maakt NS de komende jaren meer capaciteit vrij voor toegankelijkheid: sinds mei van dit jaar is het toegankelijkheidsteam uitgebreid.”

Meer artikelen met dit thema

logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec 2024

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec 2024

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep 2024

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug 2024

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »