Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt verandering in te komen: het kabinet trekt bijna 100 miljoen uit om deze lijnen in Overijssel en Gelderland te elektrificeren.
Foto: Shutterstock
Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt verandering in te komen: het kabinet trekt bijna 100 miljoen uit om deze lijnen in Overijssel en Gelderland te elektrificeren.
De beide spoorlijnen moeten binnen enkele jaren voorzien zijn van een bovenleiding, zodat ook hier elektrische treinen kunnen rijden.
Het geld is afkomstig uit klimaatfondsmiddelen. Het nieuws komt als een verrassing, aangezien de provincie Overijssel vorig jaar nog te horen kreeg dat er voorlopig geen geld beschikbaar zou zijn vanuit het ministerie van IenW. Overijssel hoopte op een bijdrage vanuit het ministerie voor de elelektrificatie.
Dat was een zure boodschap voor de provincie, die al jaren samen met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen. Overijssel besloot eind vorig jaar dan ook al om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.
Het verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
De bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
De MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…