Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg

dinsdag 16 april 2024

Foto: Shutterstock

Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt verandering in te komen: het kabinet trekt bijna 100 miljoen uit om deze lijnen in Overijssel en Gelderland te elektrificeren. 

 

De beide spoorlijnen moeten binnen enkele jaren voorzien zijn van een bovenleiding, zodat ook hier elektrische treinen kunnen rijden. 

Het geld is afkomstig uit klimaatfondsmiddelen. Het nieuws komt als een verrassing, aangezien de provincie Overijssel vorig jaar nog te horen kreeg dat er voorlopig geen geld beschikbaar zou zijn vanuit het ministerie van IenW. Overijssel hoopte op een bijdrage vanuit het ministerie voor de elelektrificatie. 

Dat was een zure boodschap voor de provincie, die al jaren samen met ProRail en het Rijk werkt aan de plannen. Overijssel besloot eind vorig jaar dan ook al om zelf 2,7 miljoen euro vrij te maken om in ieder geval de plannen voor de lijn Almelo-Hardenberg te laten uitwerken.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij

3 jul om 11:29 uur

Nog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fiets en trein, een verstandshuwelijk?

27 jun om 08:05 uur

Verkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede

21 jun om 06:51 uur

Het Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

20 jun om 15:55 uur

HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…

Lees verder »
descriptionArtikel

ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven

13 jun om 10:07 uur

Elke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft

11 jun om 16:38 uur

De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…

Lees verder »
descriptionArtikel

Optimistisch en voorzichtig de transitie vormgeven

31 mei om 08:00 uur

De verwachtingen van publieke mobiliteit zijn hoog. De belofte is dat ontschotten…

Lees verder »