Een derde van de NS-treinen wordt verlengd
Een derde van de treinen wordt verlengd vanaf 11 december. Dan start de dienstregeling van 2023. In het weekend en in de spits zijn er dan gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen beschikbaar.
Op maandag en donderdag keert de tienminutentrein terug tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Rustigere trajecten hebben wel meer drukte: er gaan minder en kortere treinen rijden. De NS zegt dat de gemiddelde kans op een zitplaats zal stijgen, maar dat het alsnog op sommige trajecten druk gaat worden. Als tip geven ze om de NS-app te raadplegen, deze bevat een drukte-indicator.
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS: "Het is duidelijk dat NS minder reizigers heeft. Bovendien reizen die op andere momenten en kan NS minder treinen rijden dan voor corona. Het afgelopen jaar leidde dat tot uitval van treinen, teleurstelling bij reizigers en een te hoge werkdruk bij onze collega’s. Met de dienstregeling voor 2023 verkleinen we de kans dat er op het laatste moment treinen uitvallen, zorgen we voor meer zitplaatsen waar nodig en geven we collega’s meer rust. Dat is onze nieuwe basis. En wanneer die op orde is, kunnen we stap voor stap weer vooruit."
Lange treinen in weekenden
Met name in de weekenden is er dus gesleuteld in de dienstregeling. In 2023 komen er met name in drukke weekenden langere treinen op het spoor. Dit zou moeten zorgen voor 85.000 zitplaatsen extra in het weekend, dit staat voor 10 procent. Werkdagen krijgen er 13.000 stoelen bij, dat is goed voor 4,5 procent in de spits. Gemiddeld komen er dus 3 procent extra zitplaatsen in vergelijking met nu. Deze maatregelen zijn een aanvulling op de wijzigingen die in september al duidelijk werden vanwege een tekort aan personeel.
NS geeft aan verschillende initiatieven te nemen om het tekort aan personeel en de gevolgen die dat voor de treindienst heeft, te beperken. Zo is de eerste gepensioneerde machinist weer terug op de trein. Daarboven zeggen ze actief nieuwe collega’s te werven en blijft NS zoeken naar oplossingen om uitval van treinen en drukke treinen te voorkomen en waar mogelijk verbeteringen door te voeren. Zo wil NS begin 2023 als tijdelijke noodmaatregel kantoormedewerkers en beveiligers inzetten.
Meer artikelen met dit thema
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
28 mrt om 14:54 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Nieuwe look voor Valleilijn
28 mrt om 13:52 uurDe Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Aangezien de NS vele treinen eerder heeft verkort, vraag ik me af of deze verlenging nu echt vele voormalige klanten terug zal halen.
Ingediend door Jan op wo, 07/12/2022 - 10:16
Reactie toevoegen