Een derde van de NS-treinen wordt verlengd
Een derde van de treinen wordt verlengd vanaf 11 december. Dan start de dienstregeling van 2023. In het weekend en in de spits zijn er dan gemiddeld 3 procent meer zitplaatsen beschikbaar.
Op maandag en donderdag keert de tienminutentrein terug tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam. Rustigere trajecten hebben wel meer drukte: er gaan minder en kortere treinen rijden. De NS zegt dat de gemiddelde kans op een zitplaats zal stijgen, maar dat het alsnog op sommige trajecten druk gaat worden. Als tip geven ze om de NS-app te raadplegen, deze bevat een drukte-indicator.
Wouter Koolmees, president-directeur van de NS: "Het is duidelijk dat NS minder reizigers heeft. Bovendien reizen die op andere momenten en kan NS minder treinen rijden dan voor corona. Het afgelopen jaar leidde dat tot uitval van treinen, teleurstelling bij reizigers en een te hoge werkdruk bij onze collega’s. Met de dienstregeling voor 2023 verkleinen we de kans dat er op het laatste moment treinen uitvallen, zorgen we voor meer zitplaatsen waar nodig en geven we collega’s meer rust. Dat is onze nieuwe basis. En wanneer die op orde is, kunnen we stap voor stap weer vooruit."
Lange treinen in weekenden
Met name in de weekenden is er dus gesleuteld in de dienstregeling. In 2023 komen er met name in drukke weekenden langere treinen op het spoor. Dit zou moeten zorgen voor 85.000 zitplaatsen extra in het weekend, dit staat voor 10 procent. Werkdagen krijgen er 13.000 stoelen bij, dat is goed voor 4,5 procent in de spits. Gemiddeld komen er dus 3 procent extra zitplaatsen in vergelijking met nu. Deze maatregelen zijn een aanvulling op de wijzigingen die in september al duidelijk werden vanwege een tekort aan personeel.
NS geeft aan verschillende initiatieven te nemen om het tekort aan personeel en de gevolgen die dat voor de treindienst heeft, te beperken. Zo is de eerste gepensioneerde machinist weer terug op de trein. Daarboven zeggen ze actief nieuwe collega’s te werven en blijft NS zoeken naar oplossingen om uitval van treinen en drukke treinen te voorkomen en waar mogelijk verbeteringen door te voeren. Zo wil NS begin 2023 als tijdelijke noodmaatregel kantoormedewerkers en beveiligers inzetten.
Meer artikelen met dit thema
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug 2024Mensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
Aangezien de NS vele treinen eerder heeft verkort, vraag ik me af of deze verlenging nu echt vele voormalige klanten terug zal halen.
Ingediend door Jan op wo, 07/12/2022 - 10:16
Reactie toevoegen