Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat regio's het gat op kunnen vullen dat ontstaat als bedrijven niet geïnteresseerd zijn in bus- of treinvervoer.
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
Op dit moment zijn er maar drie grote steden die een eigen vervoersmaatschappij mogen hebben: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In de wet staat dat op andere plekken in Nederland commerciële vervoerders zoals Connexxion verantwoordelijk zijn voor stads- en streekbussen en regionale treinen.
Betrouwbaar en betaalbaar ov
GroenLinks-PvdA en Nieuw Sociaal Contract (NSC) hebben een wetsvoorstel ingediend, omdat zij vinden dat dit anders moet. "Wij willen provincies de mogelijkheid geven om een eigen ov-bedrijf op te richten om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betrouwbaar en betaalbaar blijft", aldus GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop. Het is voor mensen zonder auto al flink lastiger geworden om van A naar B te reizen: in de afgelopen 5 jaar verdwenen er maar liefst 1500 bushaltes. Het voorstel heeft de steun van een meerderheid van de Tweede Kamer.
Belangstelling van bedrijven
En dan is er nog een probleem. De laatste jaren hebben steeds minder bedrijven belangstelling om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies. In Zeeland heeft zich nog geen enkel bedrijf gemeld om vanaf 2025 het busvervoer te regelen. "In zulke gevallen is het goed dat provincies kunnen kiezen voor een eigen ov-bedrijf", zegt NSC-Kamerlid Olger van Dijk. Van Dijk benadrukt dat het gaat om een 'extra mogelijkheid' voor provincies, het is dus geen verplichting.
De Raad van State moet nog advies uitbrengen over de wet. Als deze wordt goedgekeurd, krijgen provincies op zijn vroegst vanaf 1 januari 2025 de mogelijkheid om zelf een bus- of treinvervoerder op te richten.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…