Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven kunnen oprichten, zodat regio's het gat op kunnen vullen dat ontstaat als bedrijven niet geïnteresseerd zijn in bus- of treinvervoer.
Tweede Kamer wil dat provincies en gemeenten zelf ov-bedrijven oprichten
Op dit moment zijn er maar drie grote steden die een eigen vervoersmaatschappij mogen hebben: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. In de wet staat dat op andere plekken in Nederland commerciële vervoerders zoals Connexxion verantwoordelijk zijn voor stads- en streekbussen en regionale treinen.
Betrouwbaar en betaalbaar ov
GroenLinks-PvdA en Nieuw Sociaal Contract (NSC) hebben een wetsvoorstel ingediend, omdat zij vinden dat dit anders moet. "Wij willen provincies de mogelijkheid geven om een eigen ov-bedrijf op te richten om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer betrouwbaar en betaalbaar blijft", aldus GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop. Het is voor mensen zonder auto al flink lastiger geworden om van A naar B te reizen: in de afgelopen 5 jaar verdwenen er maar liefst 1500 bushaltes. Het voorstel heeft de steun van een meerderheid van de Tweede Kamer.
Belangstelling van bedrijven
En dan is er nog een probleem. De laatste jaren hebben steeds minder bedrijven belangstelling om openbaar vervoer aan te bieden in de provincies. In Zeeland heeft zich nog geen enkel bedrijf gemeld om vanaf 2025 het busvervoer te regelen. "In zulke gevallen is het goed dat provincies kunnen kiezen voor een eigen ov-bedrijf", zegt NSC-Kamerlid Olger van Dijk. Van Dijk benadrukt dat het gaat om een 'extra mogelijkheid' voor provincies, het is dus geen verplichting.
De Raad van State moet nog advies uitbrengen over de wet. Als deze wordt goedgekeurd, krijgen provincies op zijn vroegst vanaf 1 januari 2025 de mogelijkheid om zelf een bus- of treinvervoerder op te richten.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…