NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te besparen worden de komende tijd zo'n 500 banen (via natuurlijk verloop) op het hoofdkantoor geschrapt.
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
Daarnaast wordt kantoorruimte van de hand gedaan, het aantal IT-systemen verminderd en onderzoekt NS of de toekomstige opknapbeurten van de treinen versoberd kunnen worden.
Fors duurdere treinkaartjes
De treinkaartjes worden in 2025 een stuk duurder. De 8,7 procent tariefsverhoging die in 2024 niet werd doorgevoerd doordat het kabinet eenmalig 120 miljoen euro vrijmaakte wordt alsnog doorberekend. daar bovenop komt de doorberekingen van de reguliere inflatie.
Drukker in de trein
In de eerste helft van dit jaar was het drukker in de trein dan in dezelfde periode vorig jaar, met een stijging van 6,4% in reizigerskilometers. Toch merkt de NS nog steeds de gevolgen van de coronacrisis en de lockdowns. Meer mensen werken nu thuis en dit zal waarschijnlijk zo blijven. Het aantal reizigers is nog steeds slechts 94% van het niveau in 2019, het laatste jaar voor de pandemie. De NS verwacht dat het niveau van voor de coronacrisis niet meer gehaald zal worden.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…