Voldoende ventilatie en schone lucht zijn sinds de uitbraak van covid-19 nóg belangrijker geworden. Ook voor het ov is dit een onderwerp van gesprek. Diverse virussen, bacteriën, aerosolen en stof zijn namelijk luchtgedragen en kunnen zich eenvoudig verspreiden. Een luchtfiltratiesysteem biedt extra bescherming tegen dergelijke besmettingen in personenvervoer. Webasto biedt uitkomst met het nieuwe HEPA-luchtfiltratiesysteem.
Webasto komt met HEPA-luchtfilter voor ov
High-efficiency particulate air filters, ook wel HEPA-filters genoemd, zijn van cruciaal belang bij het voorkomen van de verspreiding van bacteriële en virale organismen in de lucht. Dit type filtratie vermindert het infectierisico voor reizigers en medewerkers in het ov aanzienlijk. Het filter verwijdert 99,995 procent van de infecties en besmettelijke deeltjes (kleiner dan 0,3 micrometer) in de lucht dankzij het HEPA H14-geclassificeerde filter. Het systeem behandelt tot wel 10 kubieke meter lucht per minuut en voldoet hiermee aan de vereisten en richtlijnen van de World Health Organization (WHO), de US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC).
Dankzij het compacte formaat en de vele montageposities kan het filter ook eenvoudig achteraf geïnstalleerd worden.
Compact en onderhoudsarm Het systeem is speciaal ontwikkeld voor voertuigen en functioneert op 12V of 24V. Dankzij het compacte formaat en de vele montageposities kan het filter ook eenvoudig achteraf geïnstalleerd worden. Niet alleen in bussen, metro’s en trams, maar bijvoorbeeld ook in taxi-bussen. Er zijn filtersystemen leverbaar met een lengte van 60 of 120 centimeter, voor verschillende interieurvolumes.
Deze zijn in staat om respectievelijk 300 of 600 kubieke meter lucht per uur te zuiveren. Meerdere filters kunnen gecombineerd worden om grotere ruimtes te filteren. De systemen hebben een diameter van 20 centimeter en wegen slechts 3,1 respectievelijk 5,5 kilo. De filters hebben een lange levensduur. Het advies is om het filter elke zes maanden te vervangen, en uiterlijk binnen een jaar tijd. Het vervangen van het H-14 filter kan besmettingsvrij.
Voor de reizigers is het een geruststellende gedachte dat de interieurlucht continu gefilterd wordt en dit kan gezien worden als extra service van de vervoerder.
Lees ook: Ov en corona: hoe mondkapjes en luchtventilatie werken
Dit artikel is eerder verschenen in OV-Magazine 3-2020. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen