Om waterstof tot een succes te maken, is tot 2025 een investering nodig van 200 miljoen euro. Bussen en treinen moeten bijdragen om waterstoftankstations rendabel te maken, stelt Alexander Hablé van de TU Delft.
'200 miljoen voor dekkend waterstofnet'
Hablé vertelde op het Parkeerbeheercongres welke potenties rijden op waterstof heeft en welke stappen moeten volgen. Een tankstation voor waterstof kost tussen de 1 en 1,5 miljoen euro. "Daarbij komt een jaarlijks exploitatietekort van ongeveer 100.000 euro", aldus Hablé, die zich inzet voor een uitrol van waterstof in Nederland.
10 bussen per dag nodig
Het exploitatietekort komt door het gebrek aan voertuigen, waardoor de vraag nog achterblijft. Op dit moment zijn er 35 waterstofauto's in Nederland (van wie één in bezit van Hablé zelf) en zeven waterstofbussen. Om een waterstoftankstation economisch rendabel te maken, moeten er 50 tot 70 auto's per dag tanken of 10 bussen. Een tankstation geschikt voor beide voertuigen (auto's hebben een hogere druk nodig dan bussen), zorgt ervoor dat die tankstations sneller renderen.
Op dit moment zijn er drie tankstations die geschikt zijn voor auto's: een in Arnhem, een in Rhoon en een in Delfzijl. Het tankstation in Delfzijl maakt gebruik van waterstof als restproduct bij chemische processen van Akzo, die in Rhoon (waar ook de twee bussen van de RET tanken) heeft een aansluiting op een waterstofleiding van het nabijgelegen Air Liquide.
Lees ook: Groningen krijgt waterstof- en batterijbussen
"Nu is het nog lonender om waterstof als restproduct te gebruiken, maar uiteindelijk moeten we naar volledig groen waterstof", zei Hablé. Een windmolen die 4,2 megawatt produceert, is voldoende om één waterstofstation te voeden. De prijs voor een (auto)tank waterstof ligt nu nog op 60 euro, dat moet 30 euro worden, als het aan Hablé ligt.
Een derde van de bussen op waterstof
Om een landelijk dekkend waterstofnetwerk te krijgen, zijn in Nederland in eerste instantie 60 vulstations nodig. Op langere termijn moeten dat er 200 worden. In 2020 moeten tussen de 50 en 100 ov-bussen op waterstof rijden. In de aanloop naar 2030 tussen de 1000 en 2000, ongeveer een derde van het totale bussenbestand in Nederland.
Na 2020 rijden er wat Hablé betreft ook waterstoftreinen. Alstom heeft onlangs aangekondigd dat er 14 waterstoftreinen in Nedersaksen gaan rijden. De provincie Groningen heeft ook oren naar waterstoftreinen, die het vulstation in Delfzijl zouden kunnen gebruiken. "Die treinen kunnen dan prima rijden op de straks doorgekoppelde lijn naar Veendam en later wellicht Stadskanaal", aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.
"Nederland is echter weer koning-koopman", concludeert Hablé. "Wij zitten hier te wachten, terwijl Duitsland al 1,3 miljard euro in waterstof heeft gestoken. Nederland heeft in de crisis alle investeringen wegbezuinigd."
Van de benodigde 200 miljoen euro tot 2025 is de industrie bereid de helft op zich te nemen. De andere helft moet van de overheid komen.
Lees ook: Waterstof tanken blijft nog een uitdaging
https://twitter.com/PARKEER24/status/933631705604349953
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen