Verwarring over de de start van de treindienst tussen Arnhem en Düsseldorf. Abellio heeft een melding bij de ACM gedaan om per 11 december aanstaande een stoptrein te rijden tussen de twee steden, maar die klopt niet, zegt Abellio.
Abellio: Pas in 2017 trein naar Düsseldorf
In 2013 kwamen de Duitse en Nederlandse overheid overeen dat een uurdienst zou moeten komen tussen Arnhem en Düsseldorf die in de zomer van 2017 moet gaan rijden. NS-dochter Abellio won de verbinding. In de melding van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) staat echter niet als startdatum zomer 2017, maar 11 december 2016 vermeld.
"Spoorwegmaatschappijen die een nieuwe grensoverschrijdende verbinding willen aanbieden, moeten dit sinds de nieuwe Spoorwegwet tien maanden van tevoren melden", aldus woordvoerster Pauline Gras van de ACM. Opmerkelijk is dat de datum van de publicatie (3 maart) minder dan 10 maanden voor 11 december ligt, maar volgens Gras werd de melding al in februari gedaan. "Vanaf de publicatie hebben partijen vier weken om te reageren." Volgens Gras klopt het dat Abellio in haar aanvraag 11 december heeft gecommuniceerd, maar heeft een eventuele latere start van de dienst geen invloed op de aanvraag of melding.
Volgens Anamaria Preuss van Abellio is het niet de bedoeling dat er al vanaf deze winter gereden zal worden. "Vanaf 11 december rijden we wel al onze andere verbindingen, maar een verlenging van de dienst van Emmerich door naar Arnhem zal pas in de zomer van 2017 plaatsvinden." Dat heeft onder meer te maken met de aanschaf van meersysteemstellen bij Stadler. In de aankondiging van de Stadler-order staat echter ook als startdatum december 2016 vermeld. Volgens Preuss is de aanvraag op 11 december gezet, omdat dan de nieuwe dienstregeling ingaat.
Abellio gaat dus vanaf de zomer van 2017 elk uur rijden met vijfledige Flirt-3-stellen. In Nederland stopt de trein alleen in Arnhem en Zevenaar, waarmee dat traject door drie verschillende maatschappijen wordt bediend – Breng en Arriva rijden ook al samen op dit traject. De partijen zijn inmiddels in overleg hoe dat in zijn werk zal gaan.
Net over de grens verwacht Abellio vanaf 2018 of 2019 ook weer te kunnen stoppen in Elten. In dat dorp wonen veel Nederlanders en de Nederlandse dorpen Lobith, Tolkamer en Spijk liggen op slechts enkele kilometers afstand.
Lees ook het artikel Met Abellio naar Emmerich uit augustus 2013.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen