Dit najaar kunnen treinreizigers die naar Londen willen, hun paspoortcontrole uitvoeren in Amsterdam of Rotterdam. Op 7 juli ondertekenden de verantwoordelijke politici uit Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de afspraken over grenscontroles en beveiliging
Akkoord is rond, directe Eurostar komt
Eigenlijk moest de directe Eurostar al vanaf 30 april gaan rijden, maar ondertekening van het akkoord in maart werd uitgesteld vanwege de coronacrisis, vertelt een woordvoerder. Passagiersaantallen liepen sterk terug en Eurostar staakte de verbinding tijdelijk. Daarmee liep ook de testfase voor de rechtstreekse verbinding (zonder oponthoud in Brussel) vertraging op.
Nu Eurostar per 9 juli de dienstregeling weer opstart en de coronamaatregelen worden versoepeld, kunnen ook de testritten worden uitgevoerd. Eurostar wil in augustus twee keer per dag gaan rijden en in het najaar met een derde trein. Dan kan ook de directe verbinding Amsterdam – Londen starten. “Het is aan Eurostar zelf wanneer ze hiermee beginr”, aldus de woordvoerder van het ministerie van IenW.
Met de ondertekening van de verdragen neemt Nederland onder andere de verplichting op zich om in Nederland de beveiliging van de treinen die door de Kanaaltunnel rijden te waarborgen. De nadere afspraken zijn gebaseerd op het bestaande securityverdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel, dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het VK en België.
Wat vooraf ging
Eurostar rijdt sinds april 2018 tussen Londen en Amsterdam, maar vanuit Nederland was een rechtstreekse verbinding nog niet mogelijk. Nederland en het Verenigd Koninkrijk hadden op spoorgebied nog geen overeenkomst met elkaar lopen. Beide landen waren daarom al in gesprek over een bilaterale overeenkomst en ook, samen met België en Frankrijk, over een Vierlandenverdrag.
Volgens de vorige staatssecretaris Harbers moest het Vierlandenverdrag eigenlijk al in februari 2019 ingaan en moest de rechtstreekse hsl-verbinding al in de dienstregeling 2020 worden opgenomen. Dit proces werd vertraagd door binnenlandse politieke ontwikkelingen in de verschillende landen.
Ook en moest de marechaussee op zoek naar personeel en moesten de douanefaciliteiten nog worden gebouwd. Toen OV-Magazine afgelopen januari een dagje met Eurostar meereisde, waren die faciliteiten net klaar. Vervolgens zorgde de coronacrisis nog enkele maanden voor vertraging, maar nu lijkt het dossier eindelijk rond.
Meer artikelen met dit thema
Flixbus noteert recordwinst over 2023
29 feb om 15:29 uurFlix - het moederbedrijf van FlixBus - vervoerde in 2023 maar liefst 81 miljoen reizigers per bus of trein. Dat…
Thalys is nu definitief Eurostar
3 okt 2023Adieu Thalys. Sinds 1 oktober is de naam merknaam Thalys, na zo'n 27 jaar, veranderd in Eurostar, nadat beide…
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul 2023Kennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Arriva wil van Groningen naar Parijs
8 jun 2023Belgische potentie voor de nachttrein
3 apr 2023Na NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Reactie toevoegen