De gemeente Almere spant een kort geding aan tegen de huidige vervoerder Connexxion. Volgens de gemeente weigert Connexxion met een kloppende personeelsopgave over de brug te komen en benadeelt het daarmee andere spelers in de komende aanbesteding.
Almere sleept Connexxion voor de rechter
De zittende vervoerder is verplicht om een lijst met direct en indirect personeel aan te leveren, zodat andere aanbieders een kloppende berekening kunnen maken. Personeel moet immers worden overgenomen. De afkoop van arbeidscontracten van overbodig personeel wordt in de offerteberekening meegenomen. Een reservering voor afkoop van die contracten heeft dus invloed op het aantal aangeboden dienstregelingskilometers, legt een van de vervoerders in een nota van inlichtingen uit.
De lijst die Connexxion aanleverde werd in februari door consultant BDO als onafhankelijke deskundige goedgekeurd. In de nota van inlichtingen begonnen andere vervoerders echter vraagtekens te zetten bij die verklaring. Het aantal indirecten in Almere per miljoen euro omzet lag zo'n 15 procent hoger dan in de concessies Zuidoost-Brabant en Provincie Utrecht, ook in handen van Connexxion.
BDO en de gemeente hielden in eerste instantie voet bij stuk en zeiden dat er op basis van een steekproef geen onjuistheden waren ontdekt. Het hoger aantal indirecte personeelsleden zou liggen aan de oude busvloot in Almere. Daar waren meer (eigen) monteurs voor nodig. Een onafhankelijke derde partij inschakelen om de dekundigenverklaring van BDO te beoordelen, hoefde dan ook niet, luidde het oordeel in de nota van inlichtingen op 29 maart.
Een concurrent van Connexxion sloeg echter verder aan het rekenen en kwam tot de conclusie dat op basis van de cijfers van Connexxion het aantal indirecte personeelsleden in een half jaar tijd met 40 procent zou moeten zijn gestegen - 450 arbeidsplaatsen concernbreed, in absolute getallen. "Een dergelijke stijging is bedrijfseconomisch en/of beleidsmatig niet verklaarbaar en zelfs ongeloofwaardig", schrijft de partij.
Op 15 april besloot BDO de goedkeuringsverklaring toch in te trekken. Dit naar aanleiding van overleg met een andere deskundige en juridische medewerkers van de gemeente Almere en 'voortschrijdend inzicht'. Connexxion moest een nieuwe personeelsopgave aanleveren. Dat deed de vervoerder deze maand, maar de gemeente en BDO waren ook niet tevreden over deze lijst.
Connexxion weigert echter met een nieuwe lijst over de brug te komen. De gemeente, die in opdracht van de provincie Flevoland verantwoordelijk is voor de concessie, hoopt dat een kort geding uitsluitsel kan geven over de uitleg van de wet en wil zo voorkomen dat de aanbesteding forse vertraging oploopt. De zaak dient komende woensdag voor de rechtbank in Amsterdam. Tot die tijd geven zowel Connexxion als de gemeente Almere geen inhoudelijk commentaar. Eind volgend jaar gaat de nieuwe concessie in, is de planning.
Meer artikelen met dit thema
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Reactie toevoegen