De Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het dorpscentrum van Uithoorn. Daartoe hebben Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Uithoorn vandaag besloten.
Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn
Het voorkeurstracé voor de Uithoornlijn loopt over de oude spoordijk naar de eindhalte bij het voormalige stationsgebouw van Uithoorn. Na de consultatieronde die binnenkort begint volgt een definitief besluit in het najaar dat wordt genomen door de gemeenteraden van Uithoorn en Amstelveen, de regioraad van de Stadsregio Amsterdam en het Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.
Als de Uithoornlijn wordt aangelegd, ontstaat een directe tramverbinding vanuit het centrum van Uithoorn via Amstelveen naar station Amsterdam Zuid. Daar kunnen reizigers dan overstappen op de Noord/Zuidlijn en verschillende busverbindingen in oost-westrichting. Aan de zuidzijde van Amsterdam groeit het aantal reizigers de komende jaren en wordt het drukker op de wegen, waardoor de rijtijden van bussen zullen toenemen.
Wethouder Marvin Polak van Uithoorn: “Met de Uithoornlijn houdt Uithoorn voor de langere termijn goed en snel openbaar vervoer naar Amsterdam. Én het maakt Uithoorn goed bereikbaar, zeker nu de tram in de gekozen voorkeursvariant tot het dorpscentrum doorrijdt. Dat heeft weer positieve effecten voor de ontwikkeling van het dorp.”
De inpassing van trambaan en haltes met fietsenrekken en parkeerplaatsen wordt pas uitgewerkt als het definitieve besluit tot aanleg van de tramlijn is genomen. De onderzoeksrapporten zijn te vinden op stadsregioamsterdam.nl/uithoornlijn.
Lees ook: Uithoorn verwelkomt Amstelveenlijn
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Een heel verstandig besluit , ik ben er blij mee.
Ingediend door Rob van der Sluis op wo, 01/06/2016 - 22:31
Gewoon de Noordzuidlijn volledig afmaken naar Uithoorn. Van Uithoorn naar Amsterdam CS in 25 minuten. Klaar.
Ingediend door Logica op do, 02/06/2016 - 15:24
Maak er gelijk een driesporig tracé van, dan kun je er ook met een museumtrein overheen rijden. Mocht het nodig zijn om de lijn naar Mijdrecht (en verder naar Utrecht) door te trekken, heb je al een dwarsligger minder.
Ingediend door David Nijenhuis op vr, 03/06/2016 - 16:46
Stichting Freedom of Mobilily ziet dit plan als zeer zwak. Door de sneltram te degraderen naar een lagevloer binnenstadstram op een metrolijn laat men kansen liggen om het OV in de MRA echt te verbeteren en voor meer mensen interessant te maken. De Amstelveenlijn moest vanuit centrum Amstelveen richting Westwijk en dan door naar Schiphol. Uithoorn moet op de lijn zitten van Aalsmeer, Schiphol, Badhoevendorp, Sloten, Stoterdijk en Centrum.
Ingediend door Wouter van Gessel op ma, 27/06/2016 - 18:07
Reactie toevoegen