Ov-autoriteiten zouden langlopende contracten moeten afsluiten van 15 jaar voor materieel en energie en korte contracten van 3 tot 7 jaar voor exploitatie. Bussen die geen uitlaatgassen uitstoten kunnen dan de volle 15 jaar achter elkaar rijden in plaats van de gebruikelijke 8 of 10 jaar. Daardoor kunnen de totale jaarkosten van dat schonere en duurdere materieel even hoog uitvallen als Euro-6 of de toekomstige Euro-7 dieselbussen.
‘Aparte contracten voor materieel, energie en exploitatie’
Dit was het voorstel van Ellen Lastdrager, secretaris-directeur van de Stichting Zero Emissie Busvervoer, op vrijdag 8 maart tijdens het mini-symposium Beter Benutten door PPS van bureau Advier.
In de visie van Lastdrager ontstaan er drie soorten bedrijven voor duurzaam openbaar vervoer: leasemaatschappijen voor materieel, energieleveranciers voor (groene) stroom of waterstof en vervoerders voor de exploitatie.
Een van de marktpartijen is Dalkia, een energiebedrijf dat voor 66 procent in handen is van vervoerder Veolia. Als de terugverdientijd langer wordt kunnen materieel en energie vaker dan nu worden gefinancierd met particulier geld.
Lastdrager: “De overheid betaalt dan wel voor de exploitatie van het openbaar vervoer, maar niet voor de aanleg van infrastructuur voor schone energie.” Volgers haar creëert zo’n taakverdeling gelijkwaardiger financiële verhoudingen tussen overheden en marktpartijen. Als alternatief voor contracten van 15 jaar zouden ov-autoriteiten er ook voor kunnen zorgen dat schoon materieel twee keer zeven jaar meegaat. Bijvoorbeeld door het materieel bij een tweede aanbesteding mee te geven aan de volgende vervoerder. Want als de bussen al met nul uitstoot rijden, dan kunnen de milieueisen niet nóg strenger worden.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen