De provincie Gelderland heeft besloten de concessie Achterhoek Rivierenland te verlengen met een periode van vijf jaar. Die beslissing komt een jaar eerder dan afgesproken. Zo verzekert Gelderland zich van steun van Arriva voor de OV-visie.
Arriva tot 2025 in Achterhoek Rivierenland
Met het besluit van de provincie Gelderland is Arriva tot eind van de dienstregeling 2025 de vervoerder in Achterhoek Rivierenland. Arriva rijdt sinds 2010 in de concessie, waarbij Achterhoek en Rivierenland overigens niet aan elkaar grenzen. In het bestek was de optie tot verlenging opgenomen als de vervoerder positief zou scoren op reizigersgroei, klanttevredenheid, personeelstevredenheid en aanvullende CO2-reductie.
De reizigersgroei is door het afschaffen van de strippenkaart en het verchippen van de abonnementen in de eerste jaren niet goed te meten, aldus de provincie. Wel constateerde de provincie in 2014 een reizigersgroei in de spits van 10,2 procent en in 2015 en 2016 een totale groei van respectievelijk 4,6 en 2,4 procent. Het gemiddelde klantoordeel kwam uit op 7,6, conform het landelijk gemiddelde. De score voor personeelstevredenheid bleef de afgelopen vier jaar stabiel en schommelde rond een 7,5. Sinds 2011 stoot Arriva wel bijna 52 procent minder CO2 uit.
Continuïteit
De provincie heeft al met al geconstateerd dat Arriva sinds de gunning van de concessie voldoet aan de in het bestek gestelde eisen bij bovengenoemde factoren. Opvallend is dat GS het besluit nu al neemt, terwijl in het bestek staat dat het oordeel in 2018 pas bepalend is voor de verlenging van de concessieduur. Volgens een woordvoerster heeft dat te maken met de OV-visie van de provincie. "Met de eerstvolgende dienstregeling willen we daar verder stappen inzetten en dan is het ook belangrijk dat het bedrijf verzekerd is van continuïteit. We hebben een wat eerdere verlenging ook al een keer gedaan bij de Veluwelijn en dat leverde verder geen problemen op", aldus de woordvoerster.
In de brief (.pdf) van Gedeputeerde Staten staat: "Arriva heeft aangegeven deze investeringen alleen te kunnen plegen als er sprake is van een verlenging. De implementatie van de OV-visie kan voor Arriva gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de reizigersgroei en de klanttevredenheid. Het zou niet billijk zijn Arriva op een daling van een score op genoemde factoren af te rekenen en daarmee een verlenging van de concessie in gevaar te brengen, terwijl Arriva juist pro-actief samenwerkt om invoering van de OV-visie tot een succes maken." Bovendien is verlengen goedkoper per dienstregelinguur dan opnieuw aanbesteden, dat weer als voordeel zou hebben dat de OV-visie helemaal zou kunnen worden doorgevoerd.
Arriva heeft toegezegd extra investeringen te doen op een aantal aandachtspunten. Zo worden de verouderde tft-schermen in de voertuigen vervangen en komen er ook nieuwe in- en uitcheckpalen op de stations. Deze stammen nog uit de Syntus-tijd.
Tegen het besluit van de provincie kunnen belanghebbenden binnen zes weken een bezwaarschrift indienen.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen