De bouw van de fietsenstalling onder het voorplein van Den Haag Centraal is deze week gestart en is over twee jaar klaar. Met 8.500 stallingsplaatsen is het een van de grootste in Nederland.
Bouw Haagse fietsenstalling gestart
De fietsenstalling wordt één laag onder het hele Koningin Julianaplein en wordt verbonden met de bestaande stalling. De hoofdentree voor fietsers komt bij het kruispunt Bezuidenhoutseweg/Rijnstraat. Een rolband leidt de fietsers naar beneden. Vanuit de stalling lopen de reizigers direct de stationshal in.
Intern fietspad
In de ontvangstruimte van de fietsenstalling kunnen de reizigers in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Het stallen is de eerste dag gratis. Via een breed intern fietspad rijdt de fietser naar een vrije plek. Per rij geeft het fietsmanagementsysteem aan hoeveel plekken nog beschikbaar zijn.
Als de stalling in februari 2018 klaar is, komt er een groot nieuw gebouw op het Koningin Julianaplein met appartementen, horeca en winkels. De groene inrichting van het plein zorgt voor een natuurlijke verbinding tussen het station, het centrum en de Koekamp.
Hoogglans
In het ontwerp van de architect staan ruimte en licht centraal. Het betonnen plafond wordt in hoogglans gecoat, zodat de kolommen door hun eigen weerspiegeling langer lijken en de ruimte hoger wordt ervaren. Leidingen en lichtspots worden in het beton opgenomen. Met goede verlichting en camera’s moet de reiziger zich prettig voelen in de fietsenkelder.
Gekleurde lijnen
Op het plafond en de vloer geven gekleurde lijnen de routes weer. De gele lijnen zijn bedoeld voor de voetgangers richting de trein, de groene lijnen voor de fietsers. De reizigersinformatie staat op blauwe borden, die centraal worden opgehangen.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen