Tijdens het Railforum-evenement Dag van de Light Rail op 27 januari was er dit jaar in het bijzonder aandacht voor Bus Rapid Transit (BRT).
BRT centraal tijdens Dag van de Light Rail
Meer dan honderd deelnemers vanuit overheden, vervoerders, aannemers, industrie, adviesbureaus en reizigersorganisaties kwamen digitaal bijeen tijdens het evenement, dat in het teken van grensoverschrijdend vervoer.
Dirk-Jan de Vries, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, presenteerde de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV, welke het ministerie binnen twee weken naar de Tweede Kamer stuurt. De ontwikkelagenda dient als mooie input met betrekking tot de ambities voor het openbaar vervoer voor een nieuw kabinet en bewindspersoon.
Drie BRT-pilots
Vervolgens overtuigde Frank van Setten van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) de deelnemers van het belang van hoogwaardige busdiensten als aanvulling op de railnetwerken. Zijn pleidooi om drie pilots te starten kreeg veel bijval.
Hij pleitte voor: uitbreiding van het Q-linksysteem in Groningen, het verbinden van Uden, Veghel en Schijndel met treinstations én het verbinden van Amstelveen met Haarlem en Utrecht. Van Setten stelt ook meer investeringen in het ov voor, zodat het een beter alternatief is voor de auto of het vliegtuig.
Limburg
Mike Lücker, EurekaRail en Provincie Limburg, liet zien welke successen vervoerbedrijven in zijn regio boeken. Zo werd gerealiseerd dat reizigers niet alleen met één trein, maar ook met de Nederlandse OV-chipkaart van en naar station Aken kunnen reizen.
Daarnaast vertelde Lücker over de grote vooruitgang van de Drielandentrein.
European Year of Rail
2021 is het ‘European Year of Rail’ en het jaar waarin een nieuw kabinet tot stand komt. Gouden kansen dus voor hoogwaardig openbaar vervoer. Voor bus, tram, metro en trein als samenhangende netwerken, voor een bereikbaar en leefbaar Europa!
In het komende nummer van OV-Magazine zet Frank van Setten zijn pleidooi om meer Bus Rapid Transit-verbindingen uiteen. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Lees ook het interview met Corina de Jongh, directeur Railforum: ‘Meer aandacht voor bewustzijn en beleving’
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen