BRU zet fietskluizen voor dagstallers bij bushalte
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en het Fietsberaad beginnen in maart 2014 een proef met acht fietskluizen bij de bushalte Jordanlaan in Zeist. Anders dan de jaarkluizen van NS Fiets bij stations zijn die fietskluizen ook per dag te huren en te reserveren.
“In Zeist stonden al kluizen, van die hondenhokken noem ik ze maar. Het was vrij ingewikkeld om die te huren, dat kon alleen via een jaarabonnement”, vertelt BRU-beleidsmedewerker Herbert Tiemens in het blad Fietsverkeer. “Als je zeker weet dat je je fiets bij de halte in een kluis kunt zetten, durf je er op een duurdere, betere fiets naartoe te rijden.”
Fietsende busreizigers kunnen zich bij de fietskluizen in Zeist identificeren met hun OV-chipkaart of andere kaart met een RFID-chip. De eerste 24 uur is het stallen in de fietskluis gratis. “We waren op zoek naar een model dat simpel werkt en gebruiksvriendelijk is”, zegt coördinator Otto van Boggelen van het Fietsberaad. “De kluis werkt net als de afvalcontainers in sommige gemeenten, die je met een pasje opent.”
Je kunt ook een fietskluis reserveren. Dan gaat het slot alleen voor jou open. Wel moet je dan via de site veiligstallen.nl een account maken en een machtiging afgeven om de daghuur van pakweg een euro automatisch te laten incasseren.
Andere overheden kunnen aanhaken. “Regionale overheden langs de Zuidtangent en Hofpleinlijn zitten nog met kluizen in hun maag die werden beheerd door NS”, zegt Van Boggelen tegen OV-Magazine. “Dit nieuwe systeem is een mooi alternatief.”
Bij NS Fiets kun je een fietskluis alleen per jaar huren. Dat kost 109 euro plus 40 euro borg voor de sleutel, die NS per post opstuurt. ProRail experimenteerde in 2011 met daghuur van fietskluizen op de stations Arnhem Zuid, Beilen, Didam, Leerdam en Vleuten. Reizigers konden daar pinnen of chippen. De kosten waren volgens ProRail extreem hoog en het gebruik lag extreem laag: de bezetting varieerde van 1 tot 5 procent. ProRail heeft toen geconcludeerd dat dagstallen in kluizen te duur is en geen gemeenschapsgeld meer waard is.
Een fietskluis kost ongeveer 3000 euro per stuk. En met software in de deur om chipkaarten te herkennen ongeveer 4000 euro. In totaal kosten de acht kluizen het BRU dus 32.000 euro. Alles bij elkaar gaat de proef in Zeist ongeveer 50.000 euro kosten.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen