Bij de heropening van de transferia in ’s-Hertogenbosch op 5 juli, gaan op de Transferiumlijnen 60, 70 en 80 in totaal zeven elektrische Volvo-bussen rijden. Arriva vervangt daarbij de zijspiegels door camera’s, waardoor de chauffeur geen dode hoek meer heeft.
Camera's voor elektrische Volvo's Arriva
Naast de introductie van het camerasysteem MirrorEye op deze zeven bussen, vervangt Arriva ook de zijspiegels door camera’s bij de 23 elektrische Volvo’s die in Leiden rondrijden. De chauffeur heeft hierdoor niet alleen een grotere kijkhoek, maar kan ook infraroodbeeld krijgen waardoor het zicht voor de chauffeur in het donker verbetert.
In totaal rijden er dan dertig Volvobussen van Arriva met deze camera’s, die net als bij spiegels aan de linker en rechter buitenzijde van de bus worden geplaatst. Bijkomend voordeel is dat ze kleiner zijn dan de spiegels en daardoor minder uitsteken. Binnenin de bus kunnen chauffeurs op gemonteerde schermen goed zien wat er aan de zijkant en achter de bus gebeurt. Alle chauffeurs krijgen een korte instructie over het gebruik van de camera’s.
De zeven elektrische Volvo-bussen in ’s-Hertogenbosch reden de afgelopen weken al in een schaduwdienstregeling in de stadsdienst. Zo zijn onder andere het bereik en laden van de bussen goed getest en zijn de chauffeurs geïnstrueerd. Sinds de nieuwe bussen in gebruik zijn, rijden er in de stad 19 elektrische bussen, waardoor 60 procent van de stadsdienst geen uitstoot meer heeft. Landelijk telt de Arriva-vloot nu 164 ZE-bussen.
Drie laadlocaties
De elektrische bussen kunnen laden op drie laadlocaties. Op de Maijweg nabij het busstation staat een lader met een dubbele laadpaal. Op de halte Petterlaarpark (transferium) staat een lader met een enkele laadpaal en op de halte Deutersestraat (transferium) komt ook een lader met een enkele laadpaal.
De snelladers zijn van het type Heliox DC300, waarbij dus bussen met 300 kW per uur kunnen laden. Per minuut wordt ongeveer 5kW geladen, waarmee de bus ongeveer 5 kilometer kan rijden. In totaal leggen de 19 elektrische bussen in Den Bosch ruim 5000 kilometer per weekdag af en dankzij het snelladen is steeds voldoende capaciteit beschikbaar.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen