Onverwacht onderhoud aan de 155 Combino-trams gaat GVB bijna 19 miljoen euro kosten. Dat drukt het resultaat van het vervoerbedrijf over 2016.
Combino-tram drukt winst GVB over 2016
De Combino’s van Siemens laten na 15 jaar, op de helft van hun levensduur, forse onderhoudsproblemen zien. De twee belangrijkste oorzaken zijn loslatende kit tussen verbindende onderdelen en roestvorming in de vloer bij alle 155 trams. Dat gaat 18,7 miljoen euro kosten. GVB-woordvoerder Eric Bosman: “Wij plegen normaal onderhoud aan de trams, maar dit zijn gebreken die niet waren te voorzien. Wij zijn hierover in gesprek met Siemens.”
Door de extra kostenpost, die GVB in een keer afboekt, maakt GVB 7,2 miljoen euro verlies in 2016, zo blijkt uit het jaarverslag. Op de gewone exploitatie boekte de Amsterdamse vervoerder 8,6 miljoen euro winst. GVB vervoerde vorig jaar 2,9 procent meer reizigers dan het jaar ervoor. Ondanks de tegenvaller keert GVB 3,3 miljoen euro dividend uit aan de gemeente Amsterdam, die 100 procent aandeelhouder is.
Investeringssubsidie
GVB kreeg in 2016 een exploitatiesubsidie van 40,9 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog 73,6 miljoen euro. De komende jaren loopt de subsidie terug naar zo’n 10 miljoen euro in 2024. De kostendekkingsgraad – het aandeel van de verkochte kaartjes op de totale inkomsten – is gestegen naar 86,5 procent. In 2008 moest de stadsregio nog 50 procent toeleggen. De Vervoerregio Amsterdam verstrekt investeringssubsidie voor materieel. Die bijdrage gaat ten koste van de exploitatiesubsidie.
GVB-directeur Alexandra van Huffelen dringt er bij de gemeente en de vervoerregio op aan om tijdig tram- en metromaterieel aan te schaffen vanwege de groei van de stad en het aantal reizigers. Met de gemeente heeft GVB al eerder onderzoek gedaan naar uitbreiding van het metronet in Amsterdam. Ook hier moet de gemeenteraad snel een besluit over nemen, vindt Van Huffelen.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen