Onverwacht onderhoud aan de 155 Combino-trams gaat GVB bijna 19 miljoen euro kosten. Dat drukt het resultaat van het vervoerbedrijf over 2016.
Combino-tram drukt winst GVB over 2016
De Combino’s van Siemens laten na 15 jaar, op de helft van hun levensduur, forse onderhoudsproblemen zien. De twee belangrijkste oorzaken zijn loslatende kit tussen verbindende onderdelen en roestvorming in de vloer bij alle 155 trams. Dat gaat 18,7 miljoen euro kosten. GVB-woordvoerder Eric Bosman: “Wij plegen normaal onderhoud aan de trams, maar dit zijn gebreken die niet waren te voorzien. Wij zijn hierover in gesprek met Siemens.”
Door de extra kostenpost, die GVB in een keer afboekt, maakt GVB 7,2 miljoen euro verlies in 2016, zo blijkt uit het jaarverslag. Op de gewone exploitatie boekte de Amsterdamse vervoerder 8,6 miljoen euro winst. GVB vervoerde vorig jaar 2,9 procent meer reizigers dan het jaar ervoor. Ondanks de tegenvaller keert GVB 3,3 miljoen euro dividend uit aan de gemeente Amsterdam, die 100 procent aandeelhouder is.
Investeringssubsidie
GVB kreeg in 2016 een exploitatiesubsidie van 40,9 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog 73,6 miljoen euro. De komende jaren loopt de subsidie terug naar zo’n 10 miljoen euro in 2024. De kostendekkingsgraad – het aandeel van de verkochte kaartjes op de totale inkomsten – is gestegen naar 86,5 procent. In 2008 moest de stadsregio nog 50 procent toeleggen. De Vervoerregio Amsterdam verstrekt investeringssubsidie voor materieel. Die bijdrage gaat ten koste van de exploitatiesubsidie.
GVB-directeur Alexandra van Huffelen dringt er bij de gemeente en de vervoerregio op aan om tijdig tram- en metromaterieel aan te schaffen vanwege de groei van de stad en het aantal reizigers. Met de gemeente heeft GVB al eerder onderzoek gedaan naar uitbreiding van het metronet in Amsterdam. Ook hier moet de gemeenteraad snel een besluit over nemen, vindt Van Huffelen.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen