Drie oudgedienden en een vervoereconoom gaan staatssecretaris Mansveld adviseren over de doelmatigheid van investeringen in het spoor.
Commissie onderzoekt spoorinvesteringen
De commissie van vier deskundigen gaat maximaal vijf jaar investeringsvoorstellen onderzoeken in het kader van de Lange Termijn Spoor Agenda. Over drie jaar komt de commissie met een tussenrapportage. Het viertal bestaat uit Bruno Bruins (voorzitter), Erik Verhoef, Ingo Hansen en Aad Veenman.
Bruno Bruins is nu voorzitter van de Raad van Bestuur van het UWV. Hij begon zijn carrière begin jaren negentig bij vervoerbedrijf WestNederland, was zes jaar verkeerswethouder in Den Haag, een half jaar staatssecretaris van Onderwijs en van 2008 tot 2011 directeur customer relations bij Connexxion. Met het spoor heeft hij weinig ervaring (zie Interview uit 2011).
Erik Verhoef is hoogleraar ruimtelijke economie aan de Vrije Universiteit en onderzoeker aan het Tinbergen instituut. Als vervoereconoom toonde hij zich in een Interview met OV-Magazine in 2008 kritisch over investeringen in openbaar vervoer. Die zouden automobilisten niet overhalen om over te stappen. Hij pleitte als een van de eersten voor spitsmijden in het ov.
Ingo Hansen was van 1994 tot zijn emeritaat in 2012 hoogleraar transport en planning aan de TU Delft. Hij onderzocht de staat van het Nederlandse spoornet voor de parlementaire ‘Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor’ in 2011-2012. Het kortetermijnbelang voert de boventoon, luidde de belangrijkste conclusie. Hansen kreeg de directies van ProRail en NS overigens nooit te spreken.
Aad Veenman was tussen 2002 en 2009 voorzitter van de raad van bestuur van NS. Hij pleitte in 2007 In OV-Magazine voor forse investeringen in het spoor. Voor zijn NS-tijd was Veenman bestuursvoorzitter van Stork. Tegenwoordig vervult hij een viertal commissariaten (onder andere bij Tennet en Achmea) en twee voorzitterschappen.
Staatssecretaris Mansveld stuurt het werkprogramma van de investeringscommissie binnenkort naar de Kamer.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen