Syntus mag tot 2020 het busvervoer in Midden Overijssel blijven verzorgen. De provincie heeft de concessie, die eigenlijk volgend jaar zou aflopen, met twee jaar verlengd. Er zijn namelijk veel onzekerheden.
Concessie M-Overijssel twee jaar verlengd
De provincie overweegt om de concessie Midden Overijssel samen te voegen met de concessie Veluwe en/of IJsselmond. De concessie Veluwe loopt af in 2020, IJsselmond in 2023. Een einde van de concessie Midden Overijssel in september 2018 zou daarom minder geschikt zijn. Van samenvoeging met de concessie Twente is geen sprake.
Ook wil de provincie afwachten hoe de markt reageert op het besluit om alle nieuwe bussen vanaf 2025 zero emissie te laten zijn. "Uit de marktconsultatie is ons gebleken dat het nu maken van een forse stap een behoorlijke opgave is voor de markt", schrijft Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten.
Een ander struikelblok om in 2018 van vervoerder te wisselen is het grootste busstation in de concessie: Zwolle. Dat verhuist precies in 2018 van de centrumzijde naar de zuidzijde van het station. "Een eventueel optredende vertraging, hetgeen denkbaar is bij dergelijke grote projecten, betekent een complicerende factor in de uitvraag en voor de start van een nieuwe vervoerder", zo staat in de Statenbrief te lezen.
De concessie ligt voor een groot deel in een krimpgebied. De provincie wil daarom het ov-aanbod in de komende jaren ook aanpassen, rekening houdend met het natuurlijk verloop van het personeel. Aan de andere kant komt daar weer de groep mbo-ers bij, die vanaf 1 januari een OV-studentenkaart krijgen. Ook deze onzekerheden wil de provincie nog even afwachten.

Nederland 2014 Zwolle Station Zwolle. Station Zwolle Zwolle is een belangrijk ov-knooppunt. Uit acht richtingen komen er treinen aan - waaronder sinds 2012 ook de nieuwe Hanzelijn. Veel bus- en treinreizigers stappen er over. Met het project ZwolleSpoort maakt ProRail het station en het spoor geschikt voor de toekomst. In opdracht van ProRail vergroot Dura Vermeer de capaciteit van het centraal station in Zwolle. Het station is niet berekend op de verwachte groei van het aantal treinreizigers met de komst van de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
Reactie toevoegen