Connexxion heeft de concessie Haarlem-IJmond ter waarde van 320 miljoen euro van Syntus gewonnen na een loting. Dat schrijft De Volkskrant. Beide partijen zouden precies evenveel punten hebben behaald.
'Connexxion wint Haarlem-IJmond door loting'
De Volkskrant baseert zich op bronnen dichtbij de aanbesteding (.pdf). Aanvankelijk zou in december al bekend worden gemaakt welke partij de komende tien jaar het busvervoer rondom Haarlem zou mogen verzorgen. Dit is echter twee keer uitgesteld.
Rocov verbaasd
Paul de Graaf, die namens Rover in het Rocov Noord-Holland zit, is aan de ene kant blij dat de zaak op deze manier is opgelost. "De hele aanbesteding opnieuw moeten doen, zou meer tijd kosten, dus met elke euro die nu in het vervoer en niet in procedures gestopt wordt, zijn we blij", aldus De Graaf. Aan de andere kant zet hij ook kritische vraagtekens: "Ik kan me moeilijk voorstellen dat beide partijen op precies dezelfde eisen dezelfde punten hebben gehaald, dus waarom is er niet gekozen voor aanvullende eisen?"
Onverklaarbaar uitstel
Volgens De Volkskrant scoorden zowel Syntus als Connexxion evenveel punten op basis van het 73 pagina's tellende aanbestedingsdocument. De derde inschrijver, EBS, viel al snel af. Aanvankelijk zou Syntus volgens De Volkskrant afgetekend als winnaar uit de bus gekomen zijn, maar 'na onverklaarbaar uitstel' en een extra toelichting van Connexxion kwamen beide bedrijven gelijk te staan. Door middel van een loting bij de notaris zou op 6 januari besloten zijn wie de aanbesteding zou krijgen.
Lees ook: EBS schrijft in op Haarlem-IJmond
Syntus: 'Eventueel stappen'
Een woordvoerder van Syntus geeft aan 'de berichtgeving met belangstelling te volgen', maar voor het officiële besluit geen mededelingen te willen doen. Wel beraadt het bedrijf zich eventueel op stappen. Gedeputeerde Staten in Noord-Holland neemt later vandaag officieel een beslissing die morgen bekend gemaakt zou moeten worden.
Lees ook: Syntus stelt integriteit Noord-Holland ter discussie
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen