VAGN en Struyk Verwo Infra ontwikkelden eind 2014 een oplossing die korte bushaltes en haltekommen beter toegankelijk maakt: de BusHub. De bushalte bij het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam was de eerste.
De BusHub maakt bushaltes toegankelijk
In de afgelopen jaren zijn veel bushaltes in ons land verhoogd om de vloer van de bus beter op het perron te laten aansluiten. Zo kunnen mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers de bus makkelijker verlaten. “Maar we hebben geconstateerd dat in de praktijk veel bushaltes door de aanpassing niet beter toegankelijk zijn geworden”, legt Johan Vermeeren van VAGN uit aan Parkeer24.
De buschauffeurs durven niet dicht langs de trottoirrand te rijden uit angst voor schade, zo zegt Vermeeren. “Ook door ruimtegebrek kunnen ze de in- en uitrijbocht vaak niet zo maken dat ze goed uitkomen en staan dan een halve meter van het perron. Alle investeringen worden daarmee tenietgedaan en de hulpbehoevende reiziger is de dupe.”
Beperkte ruimte
Het probleem heeft onder meer te maken met de beperkte ruimte, zo klinkt het. Een toegankelijke haltekom, waarbij de bus in zijn geheel buiten de rijbaan staat om passagiers in en uit te laten stappen, is zo'n 65 meter. Een alternatief is de zogeheten zaagtandhalte, die zo'n 12 meter kleiner is. Alleen bij het uitdraaien raakt de achterkant van de bus vaak het perron.
Boven het perron uit
Vermeeren bedacht samen met zijn compagnon, Jan van den Driessen, een oplossing. Ze waren er al snel uit dat de bus deels moest worden opgetild ten opzichte van het perron. “Dat kan hydraulisch of met een mechaniek, maar zulke oplossingen zijn storingsgevoelig. We zagen daarom meer in een statische oplossing. Uiteindelijk is het een betonnen verhoging in het wegdek geworden.”
Bij het wegrijden rijdt het binnenste achterwiel aan de rechterzijde – een bus heeft een dubbel uitgevoerde stel achterwielen – over de verhoging. De achterkant van de bus wordt kort opgetild, waardoor de bus boven het perron kan uitzwenken en geen schade oploopt bij het uitrijden. De bus heeft nu minder ruimte nodig en de halte kan kleiner gemaakt worden. Het systeem kan ook worden aangebracht op bestaande situaties. Volgens Vermeeren is de RET blij met het systeem, omdat er minder schade gereden wordt.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Plaatsing van deze Bushubs zijn levensgevaarlijke obstakels voor andere weggebruikers (brom-snor en gewone fietsers)die noodgedwongen soms gebruik moeten maken van deze halteplaatsen. Ze hebben geen opvallende kleur zijn dus slecht zichtbaar bij slecht weer, herfst en winter. De randen zijn afgeschuind dus schiet je daar snel af. De BUS heeft minder schade maar als je als fietser van deze ondingen afglijd en valt heb je aanzienlijk meer schade en bezoek aan ziekenhuis nodig. Is dus weer niet goed over nagedacht.
Ingediend door Sjaak op zo, 07/11/2021 - 16:14
Je moet niet in een bushalte gaan fietsen Sjaak, beter nadenken.
Ingediend door Sjon op vr, 19/11/2021 - 17:47
Reactie toevoegen