Digitale beveiliging voor VIRM-dubbeldekkers
In opdracht van NS gaat Siemens Mobility 176 dubbeldekkers voorzien van het digitale veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). De aangepaste voertuigen worden in de periode 2023 – 2027 opgeleverd.
Door de ETCS-Level 2-technologie kan de vervoerder de capaciteit verhogen en tegelijkertijd het energiegebruik en de infrastructurele kosten verlagen. Siemens is gedurende zeven jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van het systeem..
Dit maakt onderdeel uit van het Nederlandse Ertms-programma, om de infrastructuur en het materieel te voorzien van de nieuwste treinbeveiligingstechnologie. Op dit moment wordt het treinverkeer beveiligd met het analoge systeem Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Door de implementatie van ETCS wordt de nieuwe infrastandaard digitaal.
Lees ook: ‘De nieuwe infrastandaard is digitaal’
Daarmee voldoet de NS-vloot over een tijdje aan de Europese standaarden voor veilig spoorvervoer. “Dit project is een belangrijke stap in de transformatie van de ruim twintig verschillende nationale systemen voor treinbeveiliging die in Europa worden ingezet”, zegt Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility.
Planning
NS begint de ombouw van zijn treinen met de VIRM-dubbeldekkers. de Sprinter-series SLT en de FLIRT volgen daarna. Nieuwere treinen zoals SNG en ICNG voldoen al aan de veiligheidseisen en krijgen een update of upgrade naar de nieuwste versie.
NS is niet de eerste vervoerder in Nederland die de systemen voorziet van ETCS. In 2020 sloot Arriva een contract af met Stadler om 36 Flirt-treinen te voorzien van het Europese beveiligingssysteem. Deze ombouw moet in 2024 gereed zijn.
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec om 11:32 uurPer 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug om 09:17 uurNS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Steeds weer wordt dezelfde fout gemaakt. Het treinverkeer wordt nu NIET beveiligd met ATB, maar allereerst & bovenal met baanseinen. U weet wel, groen/geel/rood enzo; in NL heet dat systeem NS54.
Omdat machinisten nu eenmaal niet 100% feilloos zijn, worden baanseinen waar nodig voorzien van Automatische Trein Beinvloedings-technologie.
ETCS is een Eurooese cabine-infornatie- én treinbeinvloedings-standaard en maakt in principe zowel de (landspecifieke) baanseinen als de (landspecifieke) ATB overbodig.
Kort samengevat: ETCS is cabine-informatie én europese ATB. En dus NIET alleen Europese ATB...
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 03/10/2022 - 10:11
Nog een slordigheid: hierboven wordt gesteld dat niet NS, maar Arriva de eerste vervoerder in NL zou zijn geweest met ETCS (in operationeel bedrijf uiteraard). Ook dat is onjuist: de railgoederenvervoerders waren in NL de eerste met ETCS (Betuweroute, 2007) en Thalys was de eerste personenvervoerder in NL (inbouwbesluit 2005, start vervoer HSL-Zuid 2009). NS volgde eind 2014 met de ICE3m (ivm ETCS Zevenaar Asl-Emmerich).
Arriva wordt wel de eerste regiovervoerder in NL met ETCS.
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 03/10/2022 - 11:16
Reactie toevoegen