Digitale beveiliging voor VIRM-dubbeldekkers
In opdracht van NS gaat Siemens Mobility 176 dubbeldekkers voorzien van het digitale veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System). De aangepaste voertuigen worden in de periode 2023 – 2027 opgeleverd.
Door de ETCS-Level 2-technologie kan de vervoerder de capaciteit verhogen en tegelijkertijd het energiegebruik en de infrastructurele kosten verlagen. Siemens is gedurende zeven jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling, levering en het onderhoud van het systeem..
Dit maakt onderdeel uit van het Nederlandse Ertms-programma, om de infrastructuur en het materieel te voorzien van de nieuwste treinbeveiligingstechnologie. Op dit moment wordt het treinverkeer beveiligd met het analoge systeem Automatische Trein Beïnvloeding (ATB). Door de implementatie van ETCS wordt de nieuwe infrastandaard digitaal.
Lees ook: ‘De nieuwe infrastandaard is digitaal’
Daarmee voldoet de NS-vloot over een tijdje aan de Europese standaarden voor veilig spoorvervoer. “Dit project is een belangrijke stap in de transformatie van de ruim twintig verschillende nationale systemen voor treinbeveiliging die in Europa worden ingezet”, zegt Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility.
Planning
NS begint de ombouw van zijn treinen met de VIRM-dubbeldekkers. de Sprinter-series SLT en de FLIRT volgen daarna. Nieuwere treinen zoals SNG en ICNG voldoen al aan de veiligheidseisen en krijgen een update of upgrade naar de nieuwste versie.
NS is niet de eerste vervoerder in Nederland die de systemen voorziet van ETCS. In 2020 sloot Arriva een contract af met Stadler om 36 Flirt-treinen te voorzien van het Europese beveiligingssysteem. Deze ombouw moet in 2024 gereed zijn.
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Krachtige stationsconcepten voor betere reizigerservaringen
28 mrt om 14:54 uurHoe ziet het treinstation van de toekomst eruit in een wereld vol diverse reismogelijkheden en ook vol…
Nieuwe look voor Valleilijn
28 mrt om 13:52 uurDe Valleilijn - de treinverbinding tussen Amersfoort en Ede-Wageningen - krijgt een flinke make-over. Eind 2023…
Autoluwe wijken voor iedereen?
28 mrt om 11:44 uurIn de zoektocht naar leefbaardere steden wordt steeds vaker weer een oude bekende uit de kast gehaald: de …
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Steeds weer wordt dezelfde fout gemaakt. Het treinverkeer wordt nu NIET beveiligd met ATB, maar allereerst & bovenal met baanseinen. U weet wel, groen/geel/rood enzo; in NL heet dat systeem NS54.
Omdat machinisten nu eenmaal niet 100% feilloos zijn, worden baanseinen waar nodig voorzien van Automatische Trein Beinvloedings-technologie.
ETCS is een Eurooese cabine-infornatie- én treinbeinvloedings-standaard en maakt in principe zowel de (landspecifieke) baanseinen als de (landspecifieke) ATB overbodig.
Kort samengevat: ETCS is cabine-informatie én europese ATB. En dus NIET alleen Europese ATB...
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 03/10/2022 - 10:11
Nog een slordigheid: hierboven wordt gesteld dat niet NS, maar Arriva de eerste vervoerder in NL zou zijn geweest met ETCS (in operationeel bedrijf uiteraard). Ook dat is onjuist: de railgoederenvervoerders waren in NL de eerste met ETCS (Betuweroute, 2007) en Thalys was de eerste personenvervoerder in NL (inbouwbesluit 2005, start vervoer HSL-Zuid 2009). NS volgde eind 2014 met de ICE3m (ivm ETCS Zevenaar Asl-Emmerich).
Arriva wordt wel de eerste regiovervoerder in NL met ETCS.
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 03/10/2022 - 11:16
Reactie toevoegen