Van Tanger naar Casablanca in twee uur, sinds gisteren kan het. De eerste TGV van Afrika is in gebruik genomen in Marokko. De aanleg kostte twee miljard dollar en werd onder meer gefinancierd door de regeringen van Saoedi-Arabië, Frankrijk en Koeweit.
Eerste Afrikaanse TGV in gebruik
De trein raast met 320 kilometer per uur langs de Atlantische kust van Marokko. “We mikken op zes miljoen passagiers per jaar”, zegt Mohamed Rabie Khlie, directeur van de Marokkaanse nationale spoorwegen ONCF, tegen Le Monde. “Hierdoor behalen we een hogere operationele marge ten opzichte van traditionele treinen. Daarmee kunnen we de ontwikkelingskosten verantwoorden.” De snelle verbinding moet daarnaast zorgen voor een toename van het aantal toeristen, ondersteunt economische groei in de grote steden en verbetert het investeringsklimaat, aldus ONCF.
Geen hogere kosten
Directeur Khlie zegt dat er geen hogere kosten voor de reiziger aan de snelle verbinding zijn verbonden. “De TGV is voor Marokkanen en dus houden we rekening met de bestedingsmogelijkheden van de bevolking.” Maar volgens Zouhair Ait Benhamou, economisch analist aan de Financia Business School in Frankrijk, zit er wel een risico aan het businessmodel van de ONCF. “Het is gebaseerd op het Franse model waarin de treinen stevig worden gesubsidieerd. Als het aantal passagiers niet gehaald wordt, dan moet de regering wel over de brug komen met subsidies.”
Breder programma
De hogesnelheidstrein maakt onderdeel uit van een breder programma om de economische situatie in Marokko te verbeteren. Naast de snelle treinverbinding wordt geïnvesteerd in havens en zonne-energieparken. Maar dat zorgt wel voor enige scepsis. “Marokko is een arm land en onze prioriteit moet liggen bij onderwijs”, zo zegt Omar Balafraj van de linkse democratische partij PSU.
Anderen denken dat een snelle verbinding juist net de logistieke prikkel kan zijn, die ervoor zorgt dat buitenlandse bedrijven geïnteresseerd zijn om zich te vestigen in het Afrikaanse land.

© The North Africa Post
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Let op : dit bericht gaat over de “inwijding” (inauguration) van een deel van de lijn> maar dat betekent niet dat hij al in gebruik genomen is. De datum daarvoor is nog niet bekend. Die opening gaat dan over de eerste fase, Tanger – Kénitra, waar nu de proefritten gehouden worden.
Aan de verdere lijn, Kénitra – Rabat – Casablanca, wordt nog gebouwd. De site van de ONCF doet alsof het allemaal nog in 2018 geopend wordt, maar dat is onwaarschijnlijk. Die tweede fase kan nog wel een paar jaar duren. De site van de ONCF is hier vaag over.
Die inauguratierit van de Marokkaanse koning en de Franse president ging van Tanger wel naar Rabat. Misschien voorbij Kénitra deels over klassiek spoor?
De TGV-stellen hebben overigens een andere kleurstelling gekregen dan de voorlopige die op de foto staat.
Ingediend door Ambrosius Baanders op za, 17/11/2018 - 21:52
Reactie toevoegen