Flexibel ov in plaats van twee stadsbussen Spijkenisse
In Spijkenisse vervangt de flexibele vervoersvorm Spijkhopper vanaf 26 september de huidige vaste buslijnen 81 en 85. Dat spraken de gemeente Nissewaard en ov-vervoerder EBS af.
De flexdienst gaat kriskras door een aantal wijken van Spijkenisse en Hekelingen rijden. Dit halte-tot-haltevervoer biedt als voordeel dat (veelal oudere) reizigers dichter bij hun huis of bestemming kunnen uitstappen, omdat een aantal haltes is verlegd.
Reizigers moeten de bus wel van tevoren telefonisch of digitaal reserveren. Dit kan tot 30 minuten van tevoren. De bus rijdt zoveel mogelijk rechtstreeks naar de bestemmingshalte, maar kan onderweg wel andere reizigers oppikken door ritten te combineren. Betalen kan met de OV-chipkaart of pinpas. Het vaste tarief bedraagt 1,50 euro per rit.
Senioren beter bedienen
Igor Bal, wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Nissewaard: “We willen in onze gemeente graag het openbaar vervoer op peil houden en voorzien in de reisbehoeften van onze inwoners. Zeker voor senioren. Daarom ben ik blij dat we met EBS de Spijkhopper kunnen introduceren.” Bal geeft aan dat locaties die voor senioren van belang zijn beter bereikbaar worden gemaakt
Afgelopen juli schreef het AD dat EBS extra haltes voor senioren op de routes had toegevoegd nabij ouderenwoningen en verzorgingshuizen. Het gaat om een proef van twee jaar, die EBS betaalt vanuit de besparing op de vaste diensten 81 en 85.
Tijd voor meer flex?
Rondom de combinatie van openbaar vervoer en flexvervoer bestaat al jaren veel discussie. Bekende concepten als BrengFlex en BravoFlex werden al opgeheven, terwijl in diversie regio’s, zoals Groningen-Drenthe en Twente, wordt geëxperimenteerd met de combinatie flex en ov.
Ook de provincie Zeeland ziet hierin toekomst, met het vernemen om één mobiliteitscentrale op te richten waarin ook geldstromen worden gecombineerd. “In een nieuwe busconcessie met hetzelfde budget kunnen we naar verwachting minder bussen laten rijden. Als we het voorzieningenniveau in stand willen houden en de bereikbaarheid willen vergroten, moet het dus slimmer”, vertelde beleidsadviseur Steven Meerburg ons toen.

Stadslijn 85 wordt in Spijkenisse wordt vervangen door flexibele busjes. © OVNL-wiki
Meer artikelen met dit thema
EBS wint busvervoer Zeeland
19 mrt om 10:44 uurDe provincie Zeeland heeft vandaag bekend gemaakt de openbaar busvervoer-concessie te gunnen aan EBS. De…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
Bal moet is aan zijn medemens denken
Ingediend door Anoniem op zo, 26/09/2021 - 15:55
Bal moet is aan de ouderen mensen denken die afhankelijk zijn van de bus.
Ingediend door Jansen op zo, 26/09/2021 - 15:57
Bal moet is aan de ouderen mensen denken die afhankelijk zijn van de bus.
En geen smartphone hebben !!
Ingediend door Anoniem op do, 10/02/2022 - 20:18
Reactie toevoegen