De Senaat in Frankrijk is akkoord met een spoorweghervorming die uiteindelijk concurrentie op het Franse spoor mogelijk moet maken en de schuldenlast van SNCF moet inperken. Eerder ging de Assemblée Nationale, de Franse Tweede Kamer, al akkoord.
Franse senaat stemt in met spoorweghervorming
De plannen voorzien in een fusie van RFF – officieel de beheerder van het Franse spoorwegnet – met SNCF Infra, die met 51.000 medewerkers het Franse spoorwegnet onderhoudt, en bij wie RFF tot nu toe bij wet verplicht was al het onderhoudswerk uit te besteden. Ook de verkeersleiding van SNCF wgaat op in de nieuwe tak, SNCF Reseau, die een dochter van holdingmaatschappij SNCF wordt. De andere dochter wordt SNCF Mobilités en gaat de treindiensten uitvoeren.
De nieuwe wet moet meer tegemoet komen aan Europese richtlijnen en moet de schuld van SNCF, inmiddels 44 miljard euro, niet verder laten groeien. Met de plannen wordt op termijn – in 2022 – concurrentie op het Franse spoor mogelijk. Toezichthouder ARAF krijgt in de wet een grotere rol en meer mogelijkheden om in te grijpen.
De president moet nog wel zijn handtekening zetten, maar het is de bedoeling dat de wet met ingang van 2015 ingaat. De plannen zorgden voor hevig protest bij het spoorwegpersoneel dat vorige maand bijna twee weken staakte.
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Een stap vooruit. Jammer dat er nog een overkoepelende holding boven het vervoer en de infrastructuur blijft. Zo blijft er een bevoorrechte positie van SNCF, waar anderen geen zicht op hebben. Invoering van een open markt van spoorvervoer gaat erg langzaam
Ingediend door Jan Zaaijer op zo, 20/07/2014 - 14:42
Reactie toevoegen