Bij de ambtelijke en bestuurlijke aansturing van het tramproject Uithoflijn is veel misgegaan. Dat stellen de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer in een gezamenlijk onderzoek.
Gebreken bij aansturing Uithoflijn
In het onderzoek staat dat de gemeente en de provincie Utrecht gebrekkig sturing hebben gegeven aan het project, waarbij ze te weinig oog hebben gehad voor wat het beste is voor het project. “Het project Uithoflijn wordt uitgevoerd in een complex speelveld, waarbij gemeente, provincie en projectorganisatie Uithoflijn ieder verantwoordelijk zijn voor een deel van de uitvoering. Er is onvoldoende integraal gestuurd op alle onderdelen die van belang zijn voor een volledig werkende tramlijn”, aldus het onderzoek. Ook de samenwerking tussen gemeente, provincies, projectorganisatie en andere direct betrokkenen, zoals hoofdaannemer BAM, verliep moeizaam.
Gebrekkige informatievoorziening
De informatie over de voortgang van de Uithoflijn aan ambtelijk en bestuurlijk verantwoordelijken was lange tijd gebrekkig, volgens het onderzoek. Dit kwam onder meer omdat niet over de uitvoering van alle te realiseren onderdelen voor een volledig werkende Uithoflijn werd gerapporteerd. Mede hierdoor werd de controlerende rol van de gemeenteraad en de Staten bemoeilijkt.
Kosten niet begroot
De tramlijn zou in juli 2018 gaan rijden. Eind 2017 is echter bekend gemaakt dat de exploitatie van de Uithoflijn met ruim anderhalf jaar is vertraagd tot eind 2019, terwijl de kosten met 84 miljoen euro waren toegenomen. Als reden wordt niet alleen de vertraging genoemd, maar ook het feit dat niet alle kosten van de tramlijn bij de start zijn geraamd. Zo zijn de kosten voor de voorbereiding van de exploitatie en het beheer van de nieuwe tramlijn pas eind 2017 bij gemeenteraad en Staten bekend geworden.
Er zijn wel verbeteringen zichtbaar, zo stelt het onderzoek. Maar de rekenkamers zien ook nog risico’s in de samenwerkingsrelatie en de haalbaarheid van het project binnen de planning en het budget. Het project heeft er onder andere voor gezorgd dat Utrechts gedeputeerde Jacqueline Verbeek is opgestapt.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen