Gok niet, maar bied een vangnet voor #methetov
Gok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat schrijft een brede coalitie van opdrachtgevers, vervoerders, bonden, Milieudefensie en Rover aan het kabinet, voorafgaand aan het Voorjaarsnota-debat op 15 juni. In hun pamflet vragen zij het Rijk een financieel vangnet voor mochten de reizigersaantallen de komende jaren nog achterblijven.
Zonder een Rijksvangnet ontbreekt zekerheid en komen de dienstregelingen in het geding, schrijven de ondertekenaars. “Dat betekent lijnen schrappen, minder vaak rijden en/of het vervallen van ritten in de avond en het weekend. Dit gebeurde al bij de bezuinigingen die nodig waren door corona, maar zal nog veel meer gebeuren zonder zekerheid. De bereikbaarheid van stad en regio staan op het spel.
Van student tot forens, van mantelzorger tot recreatief publiek – miljoenen Nederlanders zijn de dupe”.
De coalitie waarschuwt voor een neerwaartse spiraal als zekerheid uitblijft en de reizigersinkomsten tegenvallen. Door noodgedwongen bezuinigingen laten reizigers dan het ov links liggen en pakken ze de auto vanwege het verslechterde ov-aanbod. Vervolgens moet nog verder afgeschaald worden. Dat zou eeuwig zonde zijn nu de vervoerbedrijven bijna weer op eigen benen staan, benadrukken de ondertekenaars.
Steun voor vangnet
Maar liefst 79% van de Nederlanders vindt dat het ov een vangnet nodig heeft om een neerwaartse spiraal te voorkomen, stelt de coalitie. De ondertekenaars van het pamflet benadrukken dat sterk ov bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet en de woningbouwopgave. Om de kabinetsdoelen op deze terreinen te behalen, is goed ov hard nodig. Als het Rijk een vangnet biedt in de beperkte periode waarin het aantal reizigers nog achterblijft, zullen de reizigersaantallen ondanks blijvende thuiswerkeffecten door bevolkingsgroei al snel de cijfers van vóór corona overtreffen.
#methetov
Met de hashtag #methetov vragen de ondertekenaars aandacht voor de bijdrage van het ov aan de samenleving. Miljoenen Nederlanders reizen dagelijks met het ov naar het werk, school en studie, vrienden en familie, zorg en andere voorzieningen. Een belangrijk deel van hen heeft geen alternatief. Goed ov draagt bij aan een samenleving met bereikbare voorzieningen, een maatschappij mensen kunnen meedoen en een sterke economie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Stop de steun aan KLM
Stort het geld aan het OV
Ingediend door Abrahamhijmans op zo, 19/06/2022 - 21:23
Public transport is so important both to society and to the environment. It would be horrible if scaled it down and it would cause so much harm to all those who rely on it.
Ingediend door Dina Youssef op wo, 29/06/2022 - 10:18
We moeten het juist meer en meer van het openbaar vervoer hebben, steden verdringen het autoverkeer voor meer leefbaarheid.
Schiphol heeft al genoeg gekost, stop met die steun, spendeer het groen ; aan het ov
Ingediend door T.Mohlenpage op wo, 29/06/2022 - 10:41
Dit mag echt niet voorkomen in Nederland. Stop verdomme met al die vluchtelingen geld te geven. Een leven zonder ov is onacceptabel en dan zeker voor de mensen die er volledig van afhankelijk zijn. Laat die vluchtelingen lekker oprotten.
Ingediend door Saskia beurs op wo, 29/06/2022 - 23:33
Reactie toevoegen