Bij het eind van het jaar horen lijstjes. En OV-Magazine houdt van lijstjes. Daarom vatten wij het bijzondere ov-jaar samen in onze 11 meest gelezen artikelen van 2020. Een prettige kerst alvast en hopelijk leest u ons weer in 2021.
Het jaar 2020 samengevat in 11 artikelen
- ‘Mogelijk selecteren wie mag reizen of niet’
Ophef alom. In april van dit jaar voorzag Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, dat er met een beschikbare voertuigcapaciteit van 25 procent de anderhalvemetersamenleving (Volgens Van Dale het woord van het jaar) mogelijk geselecteerd moest gaan worden welke reizigers wel en niet met het ov mogen reizen. Zo ver kwam het uiteindelijk niet, doordat per 1 juni mondkapjes verplicht werden gesteld.
- ‘Doorbraak’: minder studenten in spits
Pedro Peters weet de lezers wel te prikkelen. Wederom deed een interview met hem stof opwaaien, nadat ov- en onderwijssector tot spreidingsafspraken wisten te komen. “We spreken al jaren over spreiding. En nu het door de coronacrisis echt moet, kan het ook”, zei de man die sprak van een doorbraak. De onderwijsbranche is daar iets voorzichtiger in: de spreiding is vooralsnog alleen onderwerp van gesprek tijdens deze coronacrisis.
- Met luxe BYD’s kijkt Keolis weer vooruit
Corona was niet het enige dat de ov-sector het afgelopen jaar bezighield. Ook over de Chinese BYD-bussen en de concessie IJssel-Vecht was veel te doen. Mensen spraken zich uit, bepaalde politici waren boos. Vervoerder Keolis moest slikken, maar rijdt uiteindelijk alsnog de noodconcessie IJssel-Vecht. Het kwam samen in dit interview met Han van der Wal: “Het zijn echt geen AliBaba-bussen, zoals wel eens is beweerd”.
Lees het artikel en bekijk de beeldreportage>
- ‘Buschauffeurs zijn van onschatbare waarde’
Toen in maart de coronacrisis uitbrak, verkeerde Nederland in bange dagen. Tijdens deze eerste golf van de crisis stonden we te applaudisseren voor ‘onze’ buschauffeurs. Juul van Hout, de voormalige directeur van Hermes (die vorige week afscheid nam), sprak vanaf de frontlinie zijn grote waardering uit. Het werd een persoonlijk gesprek. “In de 37 jaar die ik nu in het ov werk, heb ik nog nooit zo’n saamhorigheid meegemaakt. Onze buschauffeurs zijn echt van onschatbare waarde.”
Lees het interview met Juul van Hout>
-
- Amsterdam maakt haast met metropakket
Er was dit jaar ook een tijd vóórdat we ooit van het niet nader te noemen gezondheidsvirus hadden gehoord. In die tijd organiseerde Railforum de Dag van de Lightrail, waar projectleider Noord/Zuidlijn, Hoite Detmar, sprak over het zogenaamde ‘metropakket’. Reden voor OV-Magazine om hem te vragen hoe dat pakket er uit ziet.
De actualiteit haalde hem in, maar toch ook niet. Uiteindelijk deed de regio niet een voorstel in het MIRT van december, maar een aanvraag in november bij het Nationaal Groeifonds. Het kabinet riep dat fonds in het leven om te kunnen blijven investeren in toekomstige infrastructurele projecten. Hoe een koe een haas vangt.
- HTM en RET schalen bus en metro af
Na jaren van groei in het ov, maakten in oktober de eerste ov-autoriteiten en vervoerders bekend hun diensten in 2021 af te schalen. HTM en RET besloten echter al per oktober in hun diensten te snijden, wegens oplopend ziekteverzuim onder personeel en teruggelopen reizigersaantallen.
- Hoekse Lijn wordt nu echt metro aan zee
Eindelijk eens een ‘ouderwets’ projectnieuwtje: de gemeente Rotterdam gunde de verlenging van de Hoekse Lijn naar Hoek van Holland Strand aan de combinatie Boskalis Swietelsky.
En trouwens: daar zijn ze weer, onze trouwe lezers uit het Zuid-Hollandse. OV-Magazine is jullie dankbaar en daarom krijgen jullie plek 5 en 6 in dit klassement. Aan de lezers uit de rest van het land – Zuid-Holland is nou eenmaal een drukke regio met veel lezers, maar we vinden jullie nog steeds even leuk.
- VRA en GVB willen concessie openbreken
Meer coronaloos nieuws: de Vervoerregio Amsterdam was in februari in gesprek met vervoerder GVB om vervroegd een nieuwe concessie te verlenen. De opdrachtgever wilde nieuwe afspraken maken over zero emissie en per december 2021 opnieuw onderhands gunnen.
Lees alles over de ins en outs>
Ook hier achterhaalde de werkelijkheid dit streven, want in november dit jaar maakte Sharon Dijksma, toenmalig voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, bekend de hele busvloot in de regio te vergroenen met het 'coronapakket'.
De follow-up vindt u hier>
- ‘Onze gemaakte fouten willen we herstellen’
Op 7 juli zou de provincie Overijssel besluiten of Keolis de concessie IJssel-Vecht mocht gaan rijden of niet. Van tevoren deed (inmiddels ex-)Keolis-CEO Frank Janssen zijn verhaal: “Ja, we hebben fouten gemaakt, maar willen ook de kans krijgen die te herstellen. Ik hoop dat we die krijgen.” (Spoiler: Keolis mocht van Overijssel niet gaan rijden ‘vanwege principes’, maar doet dat nu alsnog omdat andere vervoerders niet meer willen.)
Lees het exclusieve interview>
- ‘Met Syntus lieten we zien dat het wél kon’
Begin dit jaar nam Frank van Setten, een ov-bobo avant la lettre, na 48 jaar afscheid van het ov. Of nou ja, afscheid… Van Setten heeft de pensioengerechtigde leeftijd behaald. Maar hij wil de 50 jaar graag volmaken en bemoeit zich er dan ook nog graag tegenaan. In dit interview neemt Van Setten ons mee op reis door zijn omvangrijke carrière.
Lees het gesprek hier terug>
- Van kaartgericht naar klantgericht betalen
Vrijwel iedereen vindt wat van de ov-chipkaart. Waar het nieuwe systeem in 2005 werd ingevoerd en de papieren kaartjes verving, is het systeem inmiddels vrij ‘ouderwets’ te noemen. Maar dat weet de sector zelf ook wel. En daarom wordt gewerkt aan nieuwe betaalsystemen. We spraken diverse belanghebbenden. “We gaan van kaartgericht naar klantgericht”, vertelt Bas van Weele, programmadirecteur OV Betalen.
U kunt het artikel hier lezen>
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen