Qbuzz zet nieuwe stappen in de verduurzamingsopgave. In de regio’s Groningen Drenthe en Drechtsteden plaatst laadpaal-leverancier ABB in totaal honderd snelladers voor stadsbussen.
Honderd snellaadstations voor Qbuzz
De vervoerder en de leverancier sloten hiertoe een overeenkomst. In de concessie Groningen Drenthe komen 62 snellaadstations van 100 kW te staan, verdeeld over de remises in Emmen, Appingedam, Stadskanaal, Oude Pekela, Zoutkamp, Surhuisterveen en Assen.
De concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (DMG) krijgt te maken met 38 snellaadstations van 50 kW, die een voltagecapaciteit van 150 tot 920 volt hebben. In deze regio komen verder zes OppCharge-systemen met een pantograaf naar beneden te staan. Deze systemen leveren 300 kW en laden de bussen volledig bij in (bij een vrijwel lege accu) maximaal zes minuten.
Uitbreiden naar privé-auto's
Volgens Frank Muehlon, businessmanager bij ABB, bieden de 50 kW-oplaadsystemen in de concessie DMG veel mogelijkheden in de toekomst. "Als de vraag naar elektrische voertuigen gaat groeien, kunnen we ook privéauto’s opladen, naast de normale activiteiten. Met deze systemen kan de dienstverlening op het juiste moment worden uitgebreid. Zo geven we vorm aan de toekomstige mobiliteit van zowel openbaar als particulier vervoer.
Hij is blij met de samenwerking met Qbuzz. “Zo helpen we de ‘zero-emissie-doelstelling’ voor openbaar vervoer te realiseren én kunnen we andere landen laten zien dat dit soort oplossingen écht werken.”
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
300 kW laden en een nagenoeg lege batterij in maximaal zes minuten weer vol/bij, zijn batterijen maar 30 KWh? Volgens mij laadt men met 5 kW x 6 minuten=30KWh, toch?
Actieradius batterijbus??????????????
Ingediend door Hans op vr, 31/01/2020 - 12:08
Reactie toevoegen