Vervoerder Keolis is deze maand gestart met 13 nieuwe elektrische midi-bussen voor de regionale lijnen inIJssel-Vecht. Daarmee is de elektrische busvloot, 259 stuks in totaal, compleet.
Keolis rijdt 13 nieuwe e-bussen IJssel-Vecht
Het gaat om 13 elektrische 8,8 meterbussen van BYD met plaats voor 50 reizigers. Eigenlijk zouden deze bussen voor de stadsdienst van Lelystad worden ingezet, dat onderdeel van IJssel-Vecht zou gaan uitmaken. Maar doordat de coronacrisis uitbrak en noodconcessies in het leven werden geroepen, is dat nog niet het geval.
De bussen bieden, net zoals de grote elektrische bussen, veel comfort en zijn voorzien van moderne voorzieningen voor reizigers, zoals wifi, usb-poorten, digitale informatieschermen en een elektrische rolstoelplank. De bussen rijden op diverse plaatsen in de regio IJssel-Vecht, zoals Barneveld, Dedemsvaart, ’t Harde, Coevorden, Twello en Scherpenzeel.
Moderne voorzieningen
Sinds december 2020 rijdt Keolis met in totaal 246 batterijbussen van BYD de dienstregelingen rond Zwolle, Deventer, Apeldoorn en Harderwijk. Door deze 13 midi-bussen is de elektrische vloot nu compleet.
Lees ook: Met luxe BYD’s kijkt Keolis weer vooruit
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
De aanschaf van deze 13 nieuwe BYD-bussen kan niet betekenen dat alle bussen van "IJssel & Vecht" nu elektrisch zijn. Rondom Ede rijdt nog een aantal niet-elektrische Mercedes Citaro-bussen (deels geleed), in afwachting van de vooraf geplande overdracht van een aantal lijnen in de regio Ede/Wageningen naar een nog aan te besteden, nieuwe concessie rondom Arnhem en Nijmegen. Op de "schoollijnen" 7 en 9 te Zwolle rijden eveneens dieselbussen, Mercedes CapaCity-bussen, die op een later tijdstip in de de vorige concessieperiode zijn aangeschaft. En de bestelling van elektrische buurtbussen bij GINAF is geannuleerd. Niet dat de reiziger er veel last van heeft, maar de kop "Alle bussen in IJssel-Vecht nu elektrisch" geeft dus niet geheel de werkelijkheid weer.
Ingediend door Dick van der Goot op wo, 30/06/2021 - 21:56
Het zou toch heel fijn zijn als de bussen op lijn Ede Ede-Wageningen(C3) vervangen worden door elektrische bussen. Er rijden bussen die vreselijke herrie maken. Heel de dag komen zo goed als lege bussen om de 7 min (2 kanten op ) voorbij tot ver na middernacht. Al vaak er over geklaagd maar er veranderd niets.
Ingediend door Roely van Ettinger op wo, 24/11/2021 - 20:50
Reactie toevoegen