De Westvlaamse stad Kortrijk neemt het station en de bijbehorende omgeving de komende jaren op de schop. De auto verdwijnt uit de directe omgeving ten faveure van fietsers, voetgangers en ov.
Kortrijk stelt nieuw station en -omgeving voor
Over het 100 miljoen kostende plan wordt al langer gepraat, maar de contouren worden langzaam duidelijker. Het oude stationsgebouw van net na de oorlog verdwijnt. Ervoor in de plaats komt een gebouw boven de sporen dat de barrièrewerking tussen de twee stadsdelen moet verminderen. Het stationsplein aan de noordzijde van het station wordt nu nog gedomineerd door auto's; in de toekomst verdwijnt het doorgaande autoverkeer naar de westelijke stationstunnel, terwijl er parallel aan het spoor een parkeergarage voor 300 auto's wordt gerealiseerd. Bovenop de garage komt het busstation.
Zowel aan de noord- als aan de zuidzijde worden pleinen gecreëerd waar vooral plaats is voor fietsers en voetgangers. Het masterplan kost in totaal 100 miljoen euro, waarvan NMBS 71 miljoen zal ophoesten.
Bekijk de sfeerimpressies in de slideshow.
Bekijk de plannen in video:
https://www.youtube.com/watch?v=21CqaDG2me4
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen