Manu Lageirse vertrekt als directeur van Veolia Nederland. Hij wordt bij moederbedrijf Transdev in Parijs verantwoordelijk voor de inkoop van het hele concern.
Manu Lageirse vertrekt bij Veolia
Lageirse was al vier dagen per week werkzaam in Parijs. Het is de bedoeling dat hij begin mei definitief vertrekt bij Veolia Transport Nederland. Lageirse blijft nog wel verantwoordelijk voor de rechtszaak rond de aanbesteding van de concessie Limburg, maar als daar een nieuwe aanbesteding komt, wordt die gedaan door de nieuwe directie van zowel Veolia als Connexxion: Bart Schmeink en Anne Marie van der Wijst.
Lageirse werd in 2009 directeur van Veolia. Dat is door de fusie van Transdev en Veolia een zusterbedrijf geworden van Connexxion. Er waren plannen om Veolia Nederland te verkopen, maar inmiddels is het bedrijf in Nederland zo gekrompen dat dat niet meer logisch is. Veolia Nederland rijdt na het (voorlopige) verlies van de concessie Limburg straks alleen nog in Haaglanden. Hoewel Veolia en Connexxion formeel twee aparte bedrijven blijven, vanwege de verschillende aandeelhoudersstructuur, worden ze voortaan als één bedrijf geleid.
"Ik vertrek met een tweeslachtig gevoel", zegt Lageirse. "Aan de ene kant ben ik blij dat we het debat over aanbestedingen nu eindelijk echt voeren. Ik ben begonnen over outputsturing en daar wordt nu serieus over nagedacht. Ik denk ook dat er inmiddels beter wordt samengewerkt tussen commerciële partijen, overheden en NS. Al lijkt het soms dat we alleen maar ruzie hebben."
"Het verlies van de concessie Limburg is vervelend, maar dat is volgens mij geen gelopen race. Ik ben echter het meest teleurgesteld in het overheidsbeleid. Dat is erg wispelturig. Er is meer ideologie dan visie op het openbaar vervoer."
Lageirse zal nog geregeld contact hebben met de Nederlandse tak van Transdev. "In mijn nieuwe functie zal ik ook af en toe in Nederland zijn."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen