Vervoerder RET deed onderzoek naar de oorzaak van het metro-ongeval in Spijkenisse in november vorig jaar, waarbij een metro door het stootblok reed en op het kunstwerk met de walvisstaart belandde. De belangrijkste bevinding: de op het opstelspoor toegestane maximumsnelheid lag te hoog en er kon onvoldoende afgeremd worden. Het noodremsysteem werkte niet zoals bedoeld. De metro was ook niet uitgerust met railremmen.
Metro-ongeval Spijkenisse: snelheid te hoog
Nadat de laatste passagiers waren uitgestapt uit de metro trok de metro op tot een snelheid van 57 kilometer per uur. Op dat moment was op het bewuste spoordeel 70 kilometer per uur toegestaan. Op het deel van het spoor waar geremd had moeten worden, gebeurde dit niet direct, waardoor de metro met een te hoge snelheid het opstelspoor op kwam rijden. Eerst trad het ATB-systeem in werking, daarna - waarschijnlijk veroorzaak door de gladheid - greep het antiblokkeersysteem van het metrostel in. In combinatie met de omstandigheden - glad spoor door regen - kon er zo onvoldoende geremd worden.
De metro knalde vervolgens op het stootblok met een snelheid van 45 kilometer per uur. Het bewuste stootblok was bestand voor een snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. De bestuurder remde pas vijf seconden nadat het waarschuwingssysteem in werking trad, maar uit het onderzoek blijkt dat eerder remmen het ongeval niet had kunnen voorkomen; daarvoor lag de snelheid te hoog voor de omstandigheden.
De RET verwijt de bestuurder niets. Deze kwam niet vaak op dit metrostation. Wel wordt de opleiding voor bestuurder aangescherpt, met name zal er meer aandacht besteed worden aan het rijden onder bijzondere omstandigheden en beter anticiperen. Ook rijden bestuurders over alle trajecten om zo de omgeving beter te leren kennen.
Verlaging maximumsnelheid
Opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) heeft in elk geval voorlopig de maximumsnelheid op alle opstelsporen teruggebracht naar 20 kilometer per uur. De MRDH doet nog onderzoek naar verdere maatregelen.
Het spoor bij De Akkers, waar het ongeval plaatsvond, is tot op heden nog buiten dienst. De schade wordt geschat op 1 miljoen euro. Bij het ongeval bleef het voorste metrostel op tien meter hoogte opgehangen, opgevangen door het kunstwerk. Op dat moment waren er geen passagiers in de metro. De machinist bleef ongedeerd.
Lees hier de samenvatting van het onderzoek.

Het metrostel tijdens het ongeval bij De Akkers. Beeld: Shutterstock.
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Een nuttige tussenconclusie dat de de snelheid te hoog was. Echt relevant is de vraag WAAROM de ingestelde maximumsnelheid daar veel te hoog was. Maar dat is niet onderzocht! Kortom flutonderzoek, het kernpunt is weggemoffelt met een onzinsmoes.
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 23/08/2021 - 16:03
Reactie toevoegen