Milieuscore per concessie op bussenposter
De tiende uitgave van de jaarlijkse CROW-KpVV ov-bussenposter laat voor het eerst een puntenscore zien voor de milieukwaliteit per concessie.
Met 100 elektrische bussen is Amstelland-Meerlanden niet verrassend de beste van de klas. Hoewel de score van 6,93 op een schaal van 10 voor verbetering vatbaar is. Naast de e-bussen rijden in de omgeving van Schiphol namelijk ook nog 159 Euro VI-dieselbussen.
In 2030 moeten alle concessies een 10 scoren met hun 12-meter en gelede ov-bussen. De voertuigen rijden dan op groene stroom of waterstof. Dat is afgesproken in het Bestuursakkoord Zero emissie busvervoer, en volgens CROW-KpVV is dit haalbaar. Nederland loopt namelijk voorop in Europa met een snelle instroom van zero-emissiebussen.
Het aantal elektrische bussen is afgelopen jaar gestegen van 138 naar 291, waarmee het marktaandeel is verdubbeld van 2,8 naar 5,7 procent. De rol van oudste dieselbussen (Euro III, IV en V) raakt geleidelijk uitgespeeld en is nog maar 10 procent van het wagenpark. Vijf jaar geleden was hun aandeel nog 98,5 procent. Nu is 90 procent EEV, Euro VI of elektrisch.
Op de kaart van CROW hebben de nieuwste concessies logischerwijs de hoogste milieuwaarde en de concessies die aan het eind van hun looptijd zijn de laagste. Als volgende stap gaat het kenniscentrum ook rekening houden met de grootte van de bus – gelede voertuigen verbruiken meer brandstof – en met het aantal ritkilometers per bus.
De top-5 van de concessies met hoogste milieuwaarde in het voorjaar van 2018 zijn:
- Amstelland-Meerlanden 6,93
- Arnhem Nijmegen 6,63
- Haarlem/IJmond 6,26
- Zuidoost-Fryslân 5,65
- Almere 5,37
Onderaan in de ranking staan:
- Twente 2,76
- Achterhoek Rivierenland 2,70
- Voorne-Putten en Rozenburg 2,62
- Bus Rotterdam e.o. 2,62
- Noord-Holland Noord 1,68
De nieuwe concessie van hekkensluiter Noord-Holland Noord is eind juli 2018 ingegaan. De inzet van 21 elektrische bussen daar telt dus nog niet mee. Eind van het jaar zijn het er 83. In december volgt ook de nieuwe concessie van Voorne-Putten.
In het voorjaar van 2018 reden in Nederland 5147 ov-bussen, 134 meer dan in 2017. De inzet is vooral vergroot in Groningen Drenthe (14), Haarlem IJmond (16), Stadsvervoer Amsterdam (29) en in West- en Oost-Brabant (85). In Noord-Brabant is dit vooral een gevolg van het gebruik van meer verschillende voertuigen door een van de onderaannemers. Minder bussen zijn er gaan rijden in de concessies Almere (-17) en Limburg (-17).
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Reactie toevoegen