Halverwege de driejarige proef stoppen de nachtbussen tussen de Randstad en de provincie Noord-Brabant. Er is te weinig belangstelling voor.
Nachtnet Bus trekt te weinig reizigers
Op vrijdag- en zaterdagnacht maken te weinig reizigers gebruik van het Late Nachtnet Bus om op termijn zonder subsidie door te kunnen. Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de proef. De provincie Noord-Brabant en deelnemende gemeenten hebben besloten om te stoppen per 1 juli. In 2016 maakten vrijdagnacht 150 en zaterdagnacht zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen bij grote evenementen was er een piek te zien in het gebruik.
De geschrapte nachtbussen van Arriva rijden in het weekeinde tussen 2.00 en 4.00 uur op de verbinding Rotterdam–Dordrecht–Breda–Tilburg–Eindhoven en op Utrecht–’s-Hertogenbosch–Eindhoven. De lijn Tilburg–Waalwijk–’s-Hertogenbosch trekt wel voldoende reizigers en wordt per 1 juli opgenomen in de dienstregeling van Arriva.
De overheden stelden 300.000 euro ter beschikking, waarvan 200.000 euro is verbruikt. De helft van de kosten komt voor rekening van de provincie. Het Late Nachtnet Bus startte op 19 december 2015 als alternatief voor het nachtnet met treinen. Daarvoor vroeg NS jaarlijkse 700.000 euro subsidie.
![Nachtnet Bus trekt te weinig reizigers](/sites/default/files/styles/max_350/public/oldarticleimages/Nachtnet-Arriva-Tilburg.jpg?itok=WdcAZmUA)
Nederland 2015 Station Tilburg Dagelijks maken 30.000 reizigers gebruik van Station Tilburg. Dat worden er in 2020 ruim 40.000. Om de toegankelijkheid en doorstroming te verbeteren, krijgt het station een nieuwe, brede passage. Daarmee wordt de toekomstige wijk Spoorzone verbonden met het stadscentrum ten zuiden van het station. Passage met alle voorzieningen De nieuwe passage van station Tilburg wordt bijna 42 meter breed. Dat is inclusief de ruimte voor winkels en voorzieningen, die alle in de passage worden opgenomen. De passage bestaat uit twee gebieden: een deel is openbaar terrein dat fungeert als verbinding tussen noord en zuid, een ander deel geeft toegang tot de perrons. Er komen liften en roltrappen naar ieder perron, zodat iedereen straks zelfstandig kan reizen. Willem II-passage Ter hoogte van de Willem II-straat, ongeveer 300 meter naast het station, komt een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. De passage wordt 13 meter breed en 3 meter hoog. Verbinding noord-zuid De wijk Spoorzone ten noorden van het station wordt grootschalig vernieuwd. De nieuwe stationspassage krijgt dan ook uitgangen aan beide zijden van het station. Samen met de Willem II-passage zorgt hij voor een verbeterde noord-zuidverbinding in Tilburg. Gereed in 2016 De bouw start najaar 2013. Medio 2016 wordt het project afgerond. ProRail verbouwt station Tilburg in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Tilburg en NS. DE SPOORZONE In het stadshart van Tilburg naast het station tussen industrieel erfgoed en nieuwe architectuur ontstaat een broedplaats voor kennis en innovatie COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
HTM presenteert nieuwe elektrische bussen
20 jun om 15:55 uurHTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…
ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven
13 jun om 10:07 uurElke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Optimistisch en voorzichtig de transitie vormgeven
31 mei om 08:00 uurDe verwachtingen van publieke mobiliteit zijn hoog. De belofte is dat ontschotten…
Daimler op st(r)oom in de energietransitie
23 mei om 10:21 uur“We weten onze elektrische bussen nu goed aan de man te brengen”, vertelt Daimler…
Reactie toevoegen