Nieuwe bussen rijden vanaf 2025 op elektriciteit of waterstof. Dat staat in de overeenkomst ‘Zero emissie OV’ die staatssecretaris Dijksma (IenM) vandaag tekende met de decentrale overheden.
Nieuwe deal over nul emissie in 2025
De provincies en de metropoolregio’s hebben vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de aanbesteding eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Daarnaast moet de energie voor de bussen uiterlijk 2025 volledig duurzaam worden opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio.
De overeenkomst ‘Zero emissie OV’ is in feite een herhaling van de ‘Green Deal’ die minister Melanie Schultz van IenM al in 2012 sloot met de Stichting Zero Emissie Busvervoer en de decentrale overheden. De nieuwe overeenkomst is vandaag getekend tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop, waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.
Als voordeel van de vergroening noemt Sharon Dijksma dat er ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. Producenten VDL en Ebusco verkopen al elektrische bussen in Nederland en in het buitenland. De Chinese fabrikant BYD, leverancier van 6 elektrische bussen op Schiermonnikoog en 35 op Schiphol, heeft nu ook een vestiging in Nederland.
Van een investeringsfonds, dat wordt gefinancierd door overheden en bedrijfsleven voor de transitie naar zero emissie, lijkt voorlopig geen sprake. De Kamer had de staatssecretaris daar om gevraagd in de motie Van Veldhoven van 30 oktober 2014.
Volgens een inventarisatie van CROW-KpVV uit 2015 rijden er, afgezien van de 39 trolleybussen in Arnhem, slechts 13 elektrische bussen in Nederland: 6 op Schiermonnikoog, 3 in Utrecht, 3 in Noord-Brabant en 1 in Maastricht. Inclusief de trolleys is het elektrische wagenpark nu nog maar 1 procent van het totaal.
In het Energieakkoord (september 2013) is het doel 100 waterstofbussen en 500 elektrische bussen in 2020. Volgens het CROW is dit haalbaar. Tot 2020 lopen 22 ov-concessies af waaraan ruim 2500 bussen zijn gekoppeld, ongeveer de helft van het totaal. Grote kansen voor elektrisch vervoer ziet CROW in de steden Amersfoort, Eindhoven, Maastricht, Den Haag, Almere, Zwolle, Dordrecht, Rotterdam, Groningen en Hilversum.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Reactie toevoegen