De nieuwe Intercity van NS is begonnen met het testprogramma op de ‘Ring van Velim’, het treinentestcentrum 50 km ten oosten van Praag.
Nieuwe Intercity op Tsjechische testbaan
De eerste Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), een treinstel van het type Coradia Stream van Alstom, is op 4 mei aangekomen in het testcentrum. Op 8 mei is het testprogramma van start gegaan en heeft de trein zijn eerste kilometers zelfstandig gereden. In de komende tijd voert Alstom allerlei testen uit om te controleren of de trein goed functioneert. Bij het testen komen data beschikbaar die van belang zijn voor de uiteindelijke indienststellingsvergunning.
Van de ICNG heeft NS in totaal 79 treinstellen besteld bij Alstom, met opties op bijbestelling. De vervoerder gaat vanaf 2021 twee versies inzetten: een Intercity met vijf en een met acht rijtuigen. De trein is bedoeld voor de HSL en vervangt de ICMm ‘Koploper’-treinstellen en ICRm-rijtuigen op het hoofdrailnet. De maximumsnelheid is 200 kilometer per uur.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Toegegeven het gaat om kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid maar de uitstraling van een trein is qua imago niet verwaarloosbaar. Denk aan de vele mooie TGV's en andere treintypen in Europa. Om nu als dominante kleur zwart te kiezen zou niet mijn keuze zijn. In Den Haag rijden de Avenio's rond met rode accenten maar vooral in zwart/grijze kleuren. Zelfs de HTM maar ook anderen vinden een meer zichtbare kleur voor mede weggebruikers beter. Dit is echter een kleurenschema dat door MRDH en provinciale overheden als "kwaliteitskenmerk" is gekozen.
Ingediend door Ronald van Onselen op vr, 17/05/2019 - 18:12
Ronald, de trein wordt op een later moment in de juiste kleur bestickerd.
Ingediend door Omied op vr, 17/05/2019 - 23:27
Wát een lelijk geval! Een kind van 4 kan nog een mooier ontwerp maken.
Ingediend door H. Ondekop op di, 04/06/2019 - 13:37
H. Ondekop. Ik vind je reactie behoorlijk afkrakend. Een mening geven mag, maar dit is gewoon onder de maat.
Anyway, ik denk dat je wat gemist hebt, want de trein wordt later nog bestickerd. Dan zal hem je vast wel mooier vinden :-) En ja, we kunnen ook niet teveel vast blijven houden aan de Hondekop als model. Alles moet gestroomlijnder en botsveiliger..... Ik geef toe dat ik dit ontwerp wel mooi vind, en dat ik wel andere rariteiten van treinen gezien heb.
Ingediend door David op vr, 07/06/2019 - 20:31
Reactie toevoegen