De gemeente Utrecht en NS houden de komende drie maanden een proef met twee OV-fietspunten op straat. Er staan 16 OV-fietsen naast een nieuwe OV-fietszuil op het Janskerkhof (bij een busbaan met een bushalte) en 12 OV-fietsen naast zo’n zelfde zuil aan het Moreelsepark (bij een uitgang van winkelcentrum Hoog Catharijne).
Nieuwe proef met OV-fietsen op straat
Huurlocaties met OV-fietsen op andere drukke punten dan NS-stations en P+R-terreinen zijn een langgekoesterde wens van de gemeente Utrecht. Eigenlijk wil de stad toegroeien naar een systeem met leenfietsen zoals de Franse Vélib in Parijs. “OV-fiets hoeft niet per se een relatie te hebben met het openbaar vervoer”, vertelt projectmanager Jan Greeven van de gemeente Utrecht. “Bij het Janskerkhof mikken we op bewoners van de binnenstad, studenten en uitgaanspubliek.” Gebruikers moeten wel lid zijn van OV-fiets. Ze kunnen voor 3,15 euro per 24 uur een OV-fiets huren door hun OV-chipkaart bij de zuil te houden.
Over drie maanden volgt de evaluatie. Greeven: “We kijken of gebruikers de prototypes van deze OV-fietspunten begrijpen, of er geen storingen zijn en of ze weergevoelig zijn. Daarna kunnen we eventueel een verbeterslag maken en meer OV-fietspunten aanbesteden.” Anders dan op alle andere huurlocaties staan de OV-fietsen buiten op straat.
NS en de fabrikanten Lock’n’Go en Ecosol hebben vier jaar geleden in Haarlem een proef gehouden met OV-fietsklemmen op straat. Gebruikers moesten nog hun pincode invoeren en vonden die klemmen net iets te ingewikkeld werken.
De gemeente Utrecht en NS betalen allebei de helft van de nieuwe proef. De gemeente krijgt van Verder – een samenwerkingsverband van gemeenten, regio’s, provincie Utrecht en Rijkswaterstaat voor mobiliteit in Midden-Nederland – maximaal 1,5 ton voor de hele proef. Dat is voor ontwerp, begeleiding, vergunningen, prototypes, plaatsing, beheer en evaluatie.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen