Alle treinvervangende bussen rijden vanaf januari 2018 op plantaardige vetten. Dat wordt de inzet van NS bij de aanbesteding van het busvervoer volgend jaar.
NS wil bussen op frituurvet laten rijden
In samenwerking met de twee huidige uitvoerders van het vervangend busvervoer, Jan de Wit en Munckhof, heeft NS een proef gedaan met bussen die reden op biobrandstof van afgewerkt frituurvet. Het verbruik bleek even hoog als bij gewone diesel en de brandstof had geen negatief effect op (de prestaties van) de motor. Ook de chauffeurs merkten geen verschil.
Voor de proef tankten zeven bussen van Volvo, Scania en VDL 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Deze biobrandstof wordt gemaakt van afvalvetten, maar voor de proef gebruikte GoodFuels enkel frituurvet. De bussen – met motoren die varieerden van Euro-3 tot Euro-6 – reden in vijf maanden in totaal 130.000 kilometer op HVO.
Windenergie
De treinen van NS rijden vanaf volgend jaar al volledig op windenergie van Eneco. Het verduurzamen van de treinvervangende bussen was een van de maatregelen uit de CO2-visie van de spoorsector. De ambitie van NS is om het reizen per bus bij werkzaamheden en calamiteiten klimaatneutraal te maken. En HVO geldt als klimaatneutrale brandstof.
Inzet van elektrische bussen of waterstofbussen ligt niet voor de hand. In geval van verstoringen op het spoor moeten de bussen namelijk snel ter plaatse zijn. Dan is er geen tijd om eerst batterijen op te laden of elders waterstof te tanken. Elektrische bussen zijn over de volledige levensduur bovendien nog steeds duurder en de actieradius is beperkt.
Tankfaciliteiten
Jan de Wit verzorgt momenteel het vervangend busvervoer in de noordwestelijke helft van Nederland en Munckhof in de zuidoostelijke helft. De inzet van de bussen varieert sterk. Daarom schakelen de twee bedrijven onderaannemers uit de omgeving in. Om te kunnen rijden op HVO moeten er aparte tankfaciliteiten komen. En de biobrandstof is ook duurder dan fossiele diesel.
NS noemt de proef geslaagd en concludeert dat het in de aanbesteding niet het onmogelijke vraagt aan de markt. “De bussen kunnen nu al zonder technische aanpassingen klimaatneutraal rijden.” Ondanks de hogere kosten laten De Wit en Munckhof zich positief uit over de biobrandstof in onderstaand filmpje.
[embed]https://youtu.be/2Qf0pA1AKQU[/embed]
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Heeft de Nederlandse spoorwegen een apart kabeltje ?
Alle stroom komt via het zelfde netwerk.
Dus hoe word je als consument belazert.het gvb doet het zelfde met trams.het is namelijk niet te controleren waar de stroom vandaan komt.
Ingediend door Rolf Raar op wo, 21/09/2016 - 12:13
Ik heb een heftige allergie voor zonnebloemen en de olie daarvan. Als jullie dit gaan uitstoten op grote schaal met werkzaamheden in mijn gebied. Ik woon pal naast een groot treinstation. Ik wil niet een week met migraine en kotsen op bed liggen als jullie dit project uitvoeren. Ik weet dat ik bij lange na niet de enige ben die allergisch is voor één van de populaire plantaardige frituuroliën. Raapzaadolie is de meest veelvoorkomende. Hoe willen jullie dit probleem oplossen? Jullie bussen zijn mogelijk zeer tot last tot de directe gezondheid van mensen om jullie bussen heen. (jaja, ik weet het, diesel uitstoot is erg slecht maar daar lig je over het algemeen niet een dag op bed van, wat met allergiën wel het geval kan zijn.)
Ingediend door Anonymouse op di, 27/09/2016 - 02:15
Hoe kom je aan mee frituurvet? Door de prijzen van een frietjes bij Smullers lager te maken! NS-Vastgoed moet gewon de huren van de verkoopruimtes omlaag doen. Kosten gaan voor de baat, zullen we maar zeggen.
Ingediend door David Nijenhuis op zo, 09/10/2016 - 15:00
Reactie toevoegen