De landelijke stakingsactie in het ov, gericht tegen de pensioenplannen van het kabinet, levert de vervoerders vele miljoenen aan schade op. Dat zegt Fred Kagie, voorzitter van werkgeversorganisatie VWOV.
Ov-staking miljoenenstrop voor sector
Volgens Kagie, zelf werkzaam bij Qbuzz, loopt alleen het regiovervoer al zo’n 3 á 4 miljoen aan inkomsten mis. “En voor het stadsvervoer en landelijk vervoer zal dat nog veel hoger liggen".
Hoeveel de schade bij de vervoerders precies is, kunnen RET, Connexxion, HTM en GVB niet zeggen. "Dat is een interne aangelegenheid", aldus GVB-woordvoerder Mireille Muller. Bovendien hangt dat af van het aantal ritten dat wel uitgevoerd kan worden, zegt Transdev-woordvoerder Laura Steur namens Connexxion.
'Ik heb er flink de pest over in' - Fred Kagie, voorzitter van werkgeversorganisatie VWOV
Dienstregeling opstarten
Connexxion start de dienstregelingen op waar dat kan en mogelijk is, zegt Steur. “Hoeveel er kan rijden is afhankelijk van het aantal werkwilligen. Welke lijnen kunnen rijden is pas dinsdag bekend.”
Bij GVB, dat niet bij de VWOV is aangesloten, rijden morgen geen metro’s, bussen, trams en varen ook geen veren, laat Muller weten. Ook zijn de servicebalies dicht. Ook bij stadsvervoerder HTM en RET gaan geen voertuigen de straat op, laten beide woordvoerders weten.
Reiziger de dupe
GVB, Connexxion, HTM en RET geven aan wel begrip te hebben voor de zorgen van de actievoerders, maar staken geen goed middel te vinden omdat de reiziger de dupe wordt. "Na de werkonderbreking van 18 maart hadden wij gehoopt dat de vakbonden andere maatregelen zouden nemen om hun zorgen te uiten", aldus HTM-woordvoerder Agnes Jansen.
Werkgeversvoorzitter Kagie zegt dat de ov-sector ‘slachtoffer’ is van de stukgelopen onderhandelingen tussen regering en vakbonden: “Het ov is een populair publiciteitsmiddel, dus daarmee kunnen de vakbonden de druk opvoeren. Een dag later wordt er in allerlei fabrieken gestaakt, maar daar hoor je nauwelijks iets over. Deze actie overkomt onze sector, ik heb er flink de pest over in.”
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Ik zou vanuit de werkgevers graag een reactie zien van het percentage stakingsbereidheid binnen haar personeelsbestand, dat is bij ieder bedrijf afzonderlijk geregistreerd. Het lijkt me naar de reizigers en opdrachtgevers meer dan normaal om dat getal te communiceren.
Ingediend door Stefan de Konink op di, 28/05/2019 - 10:18
Reactie toevoegen