Pleidooi voor elektrische bus Arnhem–Apeldoorn
De provincie Gelderland en de gemeenten Arnhem en Apeldoorn willen een snelbus tussen beide steden. Die zou in 36 minuten van station naar station moeten rijden, grotendeels met 100 kilometer per uur over de A50.
De buslijnen 91 en 231 doen er nu 7 tot 9 minuten langer over van Arnhem naar Apeldoorn. En de trein is nu 10 minuten langer onderweg, inclusief overstap in Zutphen. De snelbus Arnhem–Apeldoorn moet eind 2016 gaan rijden, als de nieuwe concessie ingaat. De 100 miljoen euro kostende Koningslijn voor een directe spoorlijn tussen de twee steden is daarmee van de baan.
Volgens Lex Boersma van De Snelwegbus kan Arnhem–Apeldoorn 6 minuten sneller – dus in 30 minuten – met minder haltes (alleen Arnhem-Noord en Apeldoorn- Oost) en vrije busbanen in Apeldoorn. Dat kost minder dan 10 miljoen euro. De provincie en gemeenten willen luxe bussen met extra beenruimte, airco, gratis wifi en koffie- theeautomaat. Liefst op ‘duurzame brandstof’, zolang dat maar niet ten koste gaat van de snelheid.
Boersma pleit voor elektrische bussen met inductie (draadloos laden via platen in het wegdek bij de haltes) van het bedrijf proov, of conductie (laden via een stroomafnemer op het dak van de bus bij een laadpunt boven de haltes) van Heliox. Ook wil hij de bussen aan de voor- en achterkant beter stroomlijnen voor een lagere luchtweerstand. “Want bij 100 kilometer per uur gaat een vierkante gevaarte aerodynamisch zwaarder doortikken.”
Boersma denkt aan elke 10 minuten een snelwegbus. Met 3,50 euro per rit (net geen dubbeltje per kilometer) is de snelwegbus net zo duur als de brandstof van een auto en goedkoper dan het huidige bustarief van Syntus of huidige treinkaartje van NS (Arnhem–Zutphen) en Arriva (Zutphen– Apeldoorn). Reizigers zouden moeten kunnen betalen met zowel een OV-chipkaart als een smartphone (Touch and Travel). Met meer dan een miljoen reizigers per jaar kan de snelwegbus volgens Boersma kostendekkend worden.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov 2024Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Reactie toevoegen