Durf te spreiden. Dat is de duidelijke oproep tijdens het politiek debat van Railforum op 13 april. Gedeputeerden, wethouders, vertegenwoordigers van vervoerbedrijven en betrokken marktpartijen bespraken waar het nieuwe kabinet aandacht voor moet hebben.
Railforum-debat: durf te spreiden
Prioriteit voor dit moment is het beter spreiden van reizigers. Van zorg- en onderwijsinstellingen vraagt men meer spreiding over de dag en avonduren. Het is een gezamenlijke opgave om ochtendspitsen te vermijden. Werkgevers moeten zorgen dat we straks niet allemaal op maandag, dinsdag en donderdag naar het werk gaan en er weer spitsen ontstaan.
Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Maar men heeft het ook over het spreiden van de woningbouwopgave. Niet alleen woningen bouwen in de centra van steden, maar ook in de regio, langs corridors van hoogwaardig openbaar vervoer en rondom knooppunten. Dit geldt ook buiten de Randstad. En indien men dit goed combineert met voor- en na transport en MaaS-diensten, blijft mobiliteit voor iedereen toegankelijk. Dit is een randvoorwaarde voor een inclusieve samenleving waarin iedereen kan participeren.
Richt de steden beter in op loop- en fietsafstanden
Men ziet dat we de stedelijke omgeving beter kunnen inrichten om de meeste voorzieningen, lopend of fietsend, binnen tien minuten bereikbaar te maken. Daarnaast is goed openbaar vervoer, gecombineerd met passende MaaS-diensten, nodig.
Hier kunnen nieuwe vervoersconcepten en bedrijven bij de grote vervoerders aansluiten. Judith Bokhove, wethouder van Rotterdam, was zeer in haar nopjes met de toezeggingen vanuit het Nationaal Groeifonds voor capaciteitsuitbreiding op de Oude Lijn. De verdichting langs deze ‘Stedenbaan’-corridor maakt duurzame, leefbare en bereikbare woningbouw mogelijk.
Leg ontbrekende schakels in railnetwerken
De gedeputeerde van provincie Groningen, Fleur Gräper, benadrukte er nog enkele schakels in de railnetwerken ontbreken. Zij noemde de Lelylijn, en kreeg bijval van haar collega Arne Schaddelee van provincie Utrecht, die ook pleit voor betere verbindingen met Duitsland.
Het is duidelijk dat de sector een oproep doet aan het nieuwe kabinet om de berekende investeringen van minimaal 3 miljard euro die nodig zijn voor een sterk, bereikbaar, duurzaam en leefbaar Nederland ook echt te doen.
Verbeter railcorridors naar het oosten
De verbetering van railverbindingen richting het oosten staat ook hoog op de agenda bij Wim van der Camp. Hij is Nederlands ambassadeur voor het European Year of Rail. Op 20 mei is er een Railforum online Meetup over hoe we slimmer naar meer internationale treinverbindingen komen. Als casus werken we dan de verbindingen richting Duitsland als eerste uit.
Gespreksleider en voorzitter Railforum, Jeannette Baljeu, concludeerde dat dit de vijf speerpunten zijn die de aanwezigen vanuit dit debat meegeven aan het nieuwe kabinet. En verenigd in het kennis platform Railforum werkt de sector graag mee aan een versnelde realisatie.
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Maatschappelijke initiatieven helpen doelgroepen op weg
25 jul 2023Fysieke toegankelijkheid in het ov krijgt steeds meer aandacht, maar mentale toegankelijkheid blijkt nog een…
Nieuwe cao, stakingen streekvervoer voorbij
7 apr 2023Vakbonden en werkgevers zijn op 7 april, na maandenlange onderhandelingen, akkoord…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Flexibiliteit inbouwen met oog op de toekomst
31 jan 2023De openbare ruimte is zowel onder als boven de grond steeds voller, vertelt Rogier Pennings van Stevin. Daarom…
Reizigersoverleg Brabant neemt afscheid van twee bestuurders
9 dec 2022Na minstens 16 jaar actief te zijn geweest bij Reizigersoverleg Brabant, namen voorzitter Herman Bouma (75) en…
Consumentenorganisaties vrezen NS-afschaling
6 okt 2022Vanwege personeelsgebrek is NS van plan de dienstregeling in 2023 met gemiddeld 13 procent in te krimpen. ’s…
Paul de Krom: 'Rol ov-bedrijven verandert'
23 sep 2022Oud-politicus een -staatssecretaris Paul de Krom is sinds 1 mei de nieuwe voorzitter van OV-NL, de…
Reactie toevoegen