Met de opening van metrostation Den Haag Centraal komt een einde aan de zeven maanden durende overstap op Laan van NOI. Reizigers lopen nu vanuit de Haagse stationshal overdekt het nieuwe metrostation in.
Rechtstreeks naar Rotterdam met lijn E
Het Haags Startstation E-lijn, dat voortaan gewoon Den Haag Centraal heet, is maandag officieel geopend. De afgelopen zeven maanden was er geen metroverkeer mogelijk tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal. Na een bouwtijd van nog geen twee jaar kunnen reizigers vanaf Den Haag weer de rechtstreekse metrolijn E naar Rotterdam nemen.
Het nieuwe begin- en eindstation van RandstadRaillijn E is naast en boven het Haagse busplatform gebouwd. De voertuigen bereiken het station via een lang tracé dat over het Bernhardviaduct voert. De halte bevindt zich op meer dan twaalf meter hoogte boven de Anna van Buerenstraat.
De blikvanger van het metrostation is de door Zwarts & Jansma Architecten ontworpen overkapping van gebogen glas en staal. Een overdekte looproute verbindt het nieuwe metrostation met de stationshal van Den Haag Centraal. Het tracé is aangebracht op een slank vormgegeven viaduct met overspanningen van ongeveer 35 meter tussen de kolommen, dat het uitzicht voor omwonenden zo min mogelijk belemmert.
Verantwoordelijk voor de bouw was ProRail, in opdracht van de gemeente Den Haag, RET, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Aannemer BAM bouwde de halte en de verbinding voor de RET-metro’s. HTM kan het station later gebruiken in geval van calamiteiten.
https://youtu.be/pALlfp9FPyI
https://youtu.be/9d1awwk0ufs
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Ik verwacht dat we binnen enkele jaren dit platform gaan aansluiten op de ProRail-lijn naar Voorburg(-Binckhorst) en Ypenburg, en dat de meeste RET-metro's deze veel kortere (en dus veel aantrekkelijkere!) route naar Nootdorp - Pijnacker - Rotterdam C. - Slinge gaat volgen. Dat creeert ruimte voor HTM tussen Leidschenveen en NOI.
Ingediend door asierts op do, 20/10/2016 - 00:23
Reactie toevoegen