Rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf vanaf 2026
Treinreizigers vanuit Eindhoven kunnen vanaf eind 2026 elk uur rechtstreeks met de trein naar Düsseldorf reizen. Doordat ze niet meer in Venlo hoeven over te stappen op een regionale trein, is de reistijd een kwartier korter.
Dit komt omdat de nieuwe treinconcessie Eindhoven – Düsseldorf op 14 december is gegund aan Start, een dochteronderneming van Deutsche Bahn. Deze aanbesteding werd uitgevoerd door het Duitse Verkehrsbund Rhein Ruhr (VRR) en de vervoersregio van Westfalen-Lippe (NWL).
Momenteel rijdt er nog een treinverbinding tussen Venlo en Düsseldorf, maar deze wordt per december 2026 doorgetrokken naar Eindhoven. Start gaat rijden met Stadler-treinen van het type Flirt, het materieel waarmee Arriva rijdt in Limburg en waarmee ook tussen Arnhem en Düsseldorf wordt gereden.
Jaar uitstel
In 2019 werd al besloten dat de rechtstreekse Intercity er moest gaat komen op de Grenslandconferentie. De start van de rechtstreekse verbinding stond daardoor in december 2025 gepland, maar door de coronapandemie is levering van materiaal lastiger en duurder geworden.
Met de Duitse aanbesteding is de komst van de trein dus een jaar vertraagd. Ondertussen werkt ProRail aan de benodigde infrastructurele maatregelen voor de nieuwe treindienst, zoals snelle wissels bij Station Eindhoven Centraal en een perronverlenging op station Venlo.
Economisch voordeel
De komst van de rechtstreekse trein is een langgekoesterde wens van beide regio’s. Volgens de Eindhovense wethouder Monique List nam haar regio 15 jaar geleden het initiatief tot een Intercity-verbinding tussen beide steden. “Goede internationale bereikbaarheid, passend bij het netwerk van onze hightech bedrijven, is belangrijk voor de innovatie- en concurrentiekracht van de Brainportregio.”
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug 2024NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Reactie toevoegen