Recordorder VDL met 193 e-bussen voor EBS
De Nederlandse bussenbouwer VDL gaat 193 elektrische Citea-bussen bouwen voor EBS. Die moeten in december 2023 voor vijftien jaar gaan rijden in de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De voertuigen met een volledig elektrische aandrijflijn worden per september geleverd.
VDL Bus & Coach levert zestig exemplaren van het type LE-122 (LE is low entry). Daarnaast zijn 133 exemplaren van het type LE-135 besteld. De VDL Citea’s LE-135 worden zowel in R-Net- als in M-Netuitvoering geleverd. De voertuigen worden voorzien van batterijpakketten met een capaciteit van 490 kWh (LE-122) en 552 kWh (LE-135).
Nieuwe generatie
De nieuwe Citea’s die in ZaWa gaan rijden, zijn de nieuwste generatie VDL-bussen die op een volledig elektrische aandrijflijn zijn gebouwd. Dit bustype werd in oktober 2021 gepresenteerd en daarbij werd onder meer aandacht besteed aan batterijen in de vloer, zijwanden van composiet uit één stuk, slim energiemanagement, een slim klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving.
Trots
EBS-directeur Wilko Mol, die eerder al liet doorschemeren met zo’n tweehonderd e-bussen van VDL te gaan rijden in de samengestelde concessie, laat weten trots te zijn op de samenwerking. Het totale elektrische wagenpark van EBS komt hiermee uit op meer dan vijfhonderd stuks.
Ook bij Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach, overheerst trots, omdat de bussenbouwer de volledige vloot in ZaWa gaat rijden: de deze order van 193 stuks is de grootste voor VDL tot nu toe. Zweep benadrukt dat EBS momenteel al tien elektrische gelede VDL-bussen in Waterland en 23 LE-bussen van VDL in Haaglanden rijdt.
Meer artikelen met dit thema
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Het is VDL nog echter niet gelukt om ook maar 1 bestelde exemplaar daadwerkelijk te leveren terwijl ze al een begin 2022 gepland waren voor uitrol. De bussen rijden dus nog helemaal niet in Eindhoven of Amsterdam en VDL geeft zelf aan nog geen datum te kunnen noemen wanneer dit wel het geval is.
Ingediend door Tom op wo, 18/01/2023 - 13:23
Er staat mis informatie in dit artikel,
In Eindhoven zijn ze al meer dan een jaar aan het wachten op de eerste bus die nog steeds niet geleverd is. Die zouden per 3 januari 2022 gaan rijden. Nu vallen er regelmatig ritten uit omdat er te weinig bussen over zijn.
Aangezien er nog andere en grotere orders door andere vervoerders zijn verwacht ik niet dat EBS met ingang van dienstregeling 2023 volledig elektrisch kan gaan rijden
Ingediend door Jelmer op wo, 18/01/2023 - 13:25
@Jelmer Komt die uitval in Eindhoven niet vooral door een tekort aan chauffeurs?
Ingediend door Anoniem op wo, 18/01/2023 - 22:04
De busuital in Eindhoven heeft helemaal niets te msjen met een te kort aqn vrijwillgers, maar wel met een gigantisch te kort aan personeel.
Ingediend door Jan op za, 21/01/2023 - 22:03
Dank voor jullie reacties, wij waren niet op de hoogte dat die leveringen in Eindhoven en Amsterdam waren vertraagd en hebben de zin verwijderd.
Ingediend door guus op ma, 23/01/2023 - 11:46
In mijn beleving had VDL de productie in Heerenveen niet moeten stoppen in verband met het groeien van de orders voor wat betreft nieuwe bussen, bedrijfsfoutje misschien of zie ik het verkeerd? Het was een jarenoude fabriek die we nog kennen van Berkhof en Hainje.
Ben er ooit zelf een week aan het werk geweest voor Arriva met modificaties aan de ambassadors en vindt het nog jammer dat deze fabriek op het gebied van bussen het loodje heeft gelegd.
Ingediend door e.a datema op vr, 27/01/2023 - 21:20
lees ambasadors, ! zonder een geveerde stoel een drama als het op veren aan kwam,
over het motorgegil maar te zwijgen.
Ingediend door jan op ma, 30/01/2023 - 12:19
Reactie toevoegen