22 procent van de reizigers in Waterland overweegt serieus een andere reismogelijkheid dan de bus als ze moeten overstappen. Dat voornemen wordt bevestigd door de tijdelijke afsluiting van de IJtunnel afgelopen zomer.
Reizigersverlies door knip in A'dam Noord
Vervoerder EBS voerde een enquête uit naar aanleiding van het vervoersplan 2018 voor Amsterdam. Een van de meest in het oog springende aanpassingen is dat 70 procent van de bussen die nu nog door de IJtunnel naar het Centraal Station rijden voortaan eindigt op het Buikslotermeerplein, bij het toekomstige metrostation Noord. 30 procent rijdt nog wel door. Reizigers moeten met de Noord/Zuidlijn verder de stad in.
Van de 2700 respondenten zei 34 procent in het vervolg in Noord over te stappen. 30 procent zou ervoor kiezen om in Waterland (vooral Ilpendam) op een bus te stappen die wel doorrijdt naar het Centraal Station. 22 procent overweegt serieus om een ander vervoermiddel te kiezen, waarbij de auto het meest werd genoemd als alternatief.
Lees ook het interview met wethouder Litjens: 'Begrip voor het onbegrip'
Dat de concessie Waterland een eenzijdige concessie is, blijkt ook uit de cijfers. Maar liefst 91 procent van alle ondervraagden had Amsterdam als eindbestemming. Driekwart moet in het centrum zijn; slechts 2 procent heeft Noord als eindbestemming, 7 procent reist verder met de trein.
Dat een beperkte bereikbaarheid van het Centraal Station leidt tot minder populariteit van de bus, bleek ook al afgelopen zomer. In juli en augustus moesten de bussen omrijden vanwege werkzaamheden in de IJtunnel. "Toen hadden we een inkomstenverlies op de OV-chipkaart van 10 tot 15 procent", zegt EBS-directeur Wim Kurver. "En dan hebben we de abonnementhouders nog niet eens in beeld. Daar schrokken we van."
Hoewel hij niet verwacht dat de volle 22 procent van de reizigers in 2018 de bus gaat mijden, denkt Kurver wel een daling te zien zodra de 30/70-knip een feit is. "Dat zal leiden tot een inkomstendaling. Die rekening zal uiteindelijk betaald moeten worden. En dat zal niet door ons zijn."
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Mooi! Het wordt tijd dat vervoerders, verkeerdkundigen *en* Movares gaan inzien hoe belangrijk en essentieel de rechtstreekse verbinding is. In de afgelopen jaren zijn "lightrail", "hoogfrequent" en "corridor" als walhalliaanse systeemutopieen gezien, en dat klopt gewoon niet. De kritische keuzereiziger heeft echt de pestpokkesch#rfthekel aan overstappen.
Accepteer dat nu eindelijk eens als KLANTrealiteit, en hou nu eindelijk eens op met het doordrammen van aanbodsgerichte systeemtechnische ontwerpideologieen waar beleidsambtenaren en congresorganisatoren zo dol op zijn, maar klant en markt niks van moeten hebben. De reiziger betaalt uw boterham....
Ingediend door asierts op do, 20/10/2016 - 00:05
Maarten Verwey
Overstap is de achilleshiel van het OV !!
Het is ongehoord zoals de waterlandse bevolking geconfronteerd wordt met een aan EBS oplegd dictaat van de 70/30 verhouding: De metro moet vol ongacht het reisdoel binnen Amsterdam. Overstappen op een halte, die of niet tijdig gereed is op een haltes die naast een drukke autoroute ligt.
Lees mijn interview in het Noord Hollands Dagblad van woensdag 9 november j.l. in het Waterland katern.
Maarten Verwey , oud Staenlid van Noord-Holland voor D66
Ingediend door MaartenKea op vr, 11/11/2016 - 18:45
Overstap is achilleshiel van het OV
Correctie: niet woensdag 9 nov. Maar dinsdags 8 november in NHD Waterland katern.
Zie hier boven
Sorry,
M.Verwey
Ingediend door MaartenKea op zo, 13/11/2016 - 00:06
Reactie toevoegen