De bus in Nederland is nog niet optimaal toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Dat blijkt uit onderzoek van DTV Consultants in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens.
Rolstoelers soms nog geweigerd op de bus
In het onderzoek van DTV maakten rolstoelgebruikers als mystery guests in totaal 450 testritten met de bus om de toegankelijkheid te testen. Bij 8 procent van de pogingen om de bus te nemen, kwam de rolstoeler niet naar binnen en vertrok de bus zonder de reiziger. In de meeste gevallen kwam dit door een defecte automatische rolstoelplank.
Geen zin
Op de ritten waarbij rolstoelgebruikers wel mee konden, liet de assistentie van de buschauffeur in 14 procent van de gevallen te wensen over. De buschauffeur duwde de rolstoeler bijvoorbeeld onhandig naar binnen of liet merken geen zin te hebben om te helpen.
Volgens de regelgeving van de overheid moet 98 procent van de bussen toegankelijk zijn. Het onderzoek laat zien dat het in de meeste gevallen goed gaat, maar dat de norm nog niet wordt gehaald. DTV adviseert overheden om in het programma van eisen op te nemen dat van chauffeurs actief optreden wordt verwacht als een rolstoeler assistentie nodig heeft.
Punctueel
Bushauffeurs maken zich doorgaans zenuwachtig als het vervoer van een rolstoeler extra tijd kost. De opdracht van de werkgever is immers om op tijd te rijden. Daarom moet de ov-autoriteit duidelijke afspraken maken met de vervoerder over wat het betekent om zowel punctueel als toegankelijk busvervoer aan te bieden, adviseert DTV.
Vervoerders moeten volgens het adviesbureau investeren in goede hulpmiddelen en goed onderhoud. Automatische rolstoelplanken weigeren namelijk geregeld dienst. De chauffeur moet goed leren omgaan met beperkte reizigers en moet op de hoogte zijn van regelgeving en procedures. Niet elke chauffeur weet bijvoorbeeld dat ook reizigers in een elektrische rolstoel mee mogen in de bus en dat reizigers met een beperking niet verplicht zijn met een begeleider te reizen.
Geldlade
Als excuus om geen assistentie te verlenen mogen chauffeurs ook niet aanvoeren dat ze de geldlade niet onbeheerd kunnen achterlaten. Het is aan vervoerders om alternatieven te bedenken, zoals contantloos betalen op de bus, stelt DTV voor.
Het College voor de Rechten van de Mens is toezichthouder op de naleving in Nederland van het VN-verdrag handicap. Dit verdrag bepaalt dat mensen met een beperking volwaardig aan de samenleving moeten kunnen deelnemen. Zij moeten ook zelfstandig en zonder problemen met het openbaar vervoer kunnen reizen.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen