Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste complete waterstofsysteem, de Mireo Plus H, een waterstoftrein van Siemens Mobility in combinatie met een waterstofopslagtanktrailer van Deutsche Bahn is een stap op weg naar klimaatneutrale en kostenefficiënte alternatieven voor de dieseltrein.
Siemens en DB ontwikkelden het waterstofspoorsysteem in de Siemens-fabriek in Krefeld en presenteren de trein in september tijdens InnoTrans 2022 in Berlijn. Het ‘H2goesRail’-project past in het Duitse streven om het spoorwegnet tegen 2030 voor driekwart klimaatneutraal te laten opereren. De waterstofcombi van trein en mobiele tankopslag is een klimaatneutrale oplossing voor spoorlijnen die anders tegen hoge kosten geëlektrificeerd moeten worden.
Snel tanken
De Mireo Plus H heeft met twee wagons een bereik tot 800 kilometer bij een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De treincombinatie kan net zo snel tanken als een dieselaangedreven trein en bespaart bijvoorbeeld op de route Tübingen-Pforzheim rond de 330 ton CO2 in één jaar vergeleken met een dieseltrein.
Passagiersdiensten
De waterstof voor het treinsysteem wordt in Tübingen geproduceerd door DB met groene stroom die rechtstreeks wordt afgenomen van de bovenleiding. De Mireo Plus H zal in 2023 beginnen met testen in Baden-Württemberg en vanaf 2024 passagiersdiensten verzorgen tussen Tübingen, Horb en Pforzheim en op dit traject een dieseltrein vervangen.
Innovatieprogramma
Het Duitse ministerie van Digitalisering en Transport (BMDV) financiert het H2goesRail-project via het Nationaal Innovatieprogramma Waterstof- en Brandstofceltechnologie (NIP 2).
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Reactie toevoegen