De stakingen in het streekvervoer zijn sinds vandaag voorbij. Na meerdere stakingen in meerdere regio’s werden werkgeversorganisatie VWOV en de vakbonden FNV en CNV het gisteren eens over de nieuwe cao OV.
Stakingen voorbij: cao-deal streekvervoer
Belangrijkste onderhandelingspunt was de werkdruk voor de buschauffeurs. De vakbonden wilden aanvankelijk per 2,5 uur diensttijd een extra 'plaspauze' van 5 minuten hebben. VWOV vond deze eisen onredelijk, omdat het zou neerkomen op een loonsverhoging van 4 procent.
Realistische onderbreking
In de nieuwe cao staat dat in 82,5 procent van de diensten ruimte moet zijn voor een realistische mogelijkheid voor één onderbreking per 2,5 uur, zoals een sanitaire stop.
De eis van 5 minuten is dus verdwenen en de pauze is niet extra. “Wij snappen dat een plaspauze langer dan 1 minuut duurt", legt VWOV-woordvoerder Tanja Copal uit. "De chauffeur kan de duur daarvan zelf inschatten, zolang het de dienstregeling niet in de weg staat.”
Krappe dienstregeling
In de overige 17,5 procent van de diensten, waarbij de krappe dienstregeling die pauze niet toelaat, is de ‘rustpauze’ één keer per 3 uur. Als een chauffeur in Utrecht bijvoorbeeld vertraging oploopt, zegt Copal, is er geen ruimte voor pauzes. “Daarom gaan we op hele korte termijn kijken naar reële rijtijden, daar waar het te krap is.”
Copal zegt blij te zijn dat de vakbonden van hun ‘harde eis’ van 5 minuten extra pauze zijn afgestapt. “Dat kon niet, dat was veel te duur. Beide partijen hebben gelukkig stappen gezet.”
Ook de FNV is blij met het resultaat. Waarom de vakbonden hun ‘harde eis’ hebben laten vallen? “Als we het hebben over een reële mogelijkheid voor een onderbreking voor een sanitaire stop, zou je niet zeggen dat dat korter dan 5 minuten duurt”, zegt een FNV-woordvoerder.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen